Predstavljen CD "Papandopulo: Muka" Zbora HRT-a

Četvrtak, 25. veljače u 11 sati
Muzej Mimara

Najnovije diskografsko izdanje Zbora Hrvatske radiotelevizije na kojemu je zabilježena Muka Gospodina našega Isukrsta (po Ivanu) Borisa Papandopula, predstavljeno je u četvrtak, 25. veljače u Muzeju Mimara – upravo na dan kada se prije 110 godina rodio skladatelj. Riječ je o izdanju koje je objavio HRT uz potporu Ministarstva kulture Republike Hrvatske, a koje donosi jedan od najljepših primjera preplitanja pučke i crkvene tradicije sa skladateljskim nadahnućem i koje se s pravom može nazvati remek-djelom hrvatske korizmene sakralne zborske glazbe.

Na predstavljanju su sudjelovali muzikologinja, znanstvenica s Odsjeka za povijest hrvatske glazbe HAZU, ujedno autorica popratnog teksta u knjižici uz CD, prof. dr. Hana Breko Kustura, šef-dirigent Zbora HRT-a, maestro Tonči Bilić, urednica izdanja Ana Vidić, te solisti koji su sudjelovali u izvedbi Muke, tenori Stjepan Franetović i Ivo Gamulin. Upravo oni pjevali su glavne solističke uloge, uz basa Antu Jerkunicu, te uz, u nešto manjim solističkim ulogama, sopranisticu Moniku Cerovčec, tenora Andru Bojanića, i baritone Matiju Meića i Miroslava Živkovića.

Prisutne je na početku pozdravila ravnateljica Muzeja Mimara, Lada Ratković-Bukovčan koja je istaknula dugogodišnju uspješnu suradnju Muzeja Mimara i Zbora HRT-a čiji se ciklus Sfumato upravo tu održava već niz godina.

Redovita suradnica Zbora HRT-a, osobito na projektima vezanima uz ranu i liturgijsku glazbu, prof. dr. Hana Breko Kustura približila je prisutnima okolnosti nastanka Muke i njezine recepcije, naglasivši kako je u svojemu tekstu pokušala istražiti korijene Papandopulova nadahnuća u crkvenoj tradiciji i pučkom crkvenom pjevanju splitskog Velog varoša. Približavajući tijek i dramatiku djela, naglasila je kako završni zbor „i dan danas glazbeno živi u glazbenom dijelu našeg naroda, kao što kaže Papandopulo, upravo u Splitu i Velom varošu. Ali ne samo u splitskoj sredini nego gotovo u cijeloj Dalmaciji. Riječ je o djelu koje je tako blisko ušlo u tekstovni predložak da se više ne može reći gdje je granica gregorijanike, glagoljaškog pjevanja, pučke tradicije Velog varoša, a gdje je njegova intervencija. To je genijalnost jednog skladatelja kojemu je tada bilo samo trideset godina.“

Maestro Tonči Bilić pružio je uvid u izazove interpretacije koji su se javljali ne samo tijekom snimanja, već i tijekom godina izvođenja djela: „Bilo mi je jako važno da harmonije, akordi na pojedinim mjestima dobiju određenu boju i bezvremensku dimenziju, jednu ukorijenjenost u samom mediteranu, u onoj potki civilizacije koja je iznjedrila i jedno ovakvo djelo“. Što se tiče samog tijeka snimanja, maestro Bilić naglasio je kako je jedan od važnih elemenata bilo pronalaženje interpreta za tri glavne solističke uloge: „Važan trenutak dogodio se kada smo za tri glavna lika pronašli izvorne govornike, koji doista znaju o čemu se tu radi, od procesije Za križen, do nekih specifičnih stvari, boje neba, mirisa mora – to je nešto što je moralo zaživjeti u toj glazbi.“

Stjepan Franetović koji je pjevao Evanđelista i Ivo Gamulin koji je pjevao ulogu Isusa, obojica podrijetlom s otoka Hvara, također su istakli bliskost s mediteranskim, pučkim izričajem svojega kraja što im je omogućilo istinsko saživljavanje s Papandopulovim izričajem.

Nakon glazbenog primjera, ulomka iz Muke Borisa Papandopula reproducirane s CD-a, maestro Tonči Bilić osvrnuo se na nedavno učlanjenje Zbora HRT-a u ugledno međunarodno udruženje Tenso, europsku mrežu profesionalnih komornih zborova koju čini šesnaest ponajboljih vokalnih ansambala iz dvanaest europskih zemalja. Upravo u godini kada Zbor HRT-a obilježava 75 godina postojanja, svrstavanje u Tenso važno je priznanje koje otvara vrata nizu projekata na međunarodnoj razini.

CD izdanje možete direktno naručiti putem online obrasca (link: http://www.hrt.hr/prodaja/obrazac/).