Jazz orkestar i Charles Tolliver za 1000. emisiju Vrijeme za jazz

Utorak, 16. listopada 2012. u 20 sati
Mala dvorana Vatroslava Lisinskog

Jazz orkestar HRT-a
Gost: Charles Tolliver, truba i vodstvo


Posebno koncertno izdanje obilježilo je početak nove sezone Jazz orkestra HRT-a: u sklopu 22. festivala Jazz.hr/jesen u organizaciji Jazz kluba Hrvatskog društva skladatelja i Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog, u Zagrebu je prvi put gostovao legendarni Charles Tolliver, a program koji je predvodio bila je prigoda za  proslavu 1000. emisije Vrijeme za jazz Davora Hrvoja na Trećem programu Hrvatskoga radija!

Slavni američki trubač, skladatelj, aranžer i vođa jazz orkestara, tijekom karijere koju je počeo u orkestru Geralda Wilsona 1966., među ostalim, pišući za njega i svoje prve aranžmane, svirao je uz brojne velikane svjetske jazz scene: Jackiea MacLeana, Maxa Roacha, Horacea Silvera ili McCoya Tynera. Nakon vođenja različitih sastava, vratio se big bandu te snimio dva visoko ocijenjena  albuma: With Love (2007.) nominiranog i za nagradu Grammy, te Emperor March: Live at the Blue Note (2009.).

Upravo je skladbe s tih albuma, na kojima je spojio svoje nove skladbe s klasicima iz šezdesetih i sedamdesetih kada je ostvario neke od najupečatljiivijih snimki progresivnog zvuka orkestra njujorške jazz scene, predstavio u Zagrebu. Svojim entuzijazmom i izuzetnom energijom, potakao je čini se i energiju kolektiva – članova Jazz orkestra HRT-a, ostvarivši istinski doživljaj sirove snage velikog ansambla. Strastvena svirka iznjedrila je i niz upečatljivih solističkih nastupa, počevši već od egzotične On the Nile (Željko Kovačević, saksofon, Davor Križić, truba), sa sjajnom suradnjom trija Julije Njikoš, klavir, Marko Lazarić, bubnjevi i Saša Borovec, kontrabas. Osebujan solistički stil iskazao je i sam Tolliver prihvativši se svoje trube.

Arsen Ereš na flauti, Miro Kadoić na klarinetu i Damir Horvat na bariton saksofonu u Mournin' Variations suprotstavljali su se masivnom zvuku ostatka ansambla sa solo kreacijama Maria Bočića na saksofonu, Mirona Hausera na trombonu, Davora Križića na trubi i Elvisa Penave na gitari. Tolliverovu verziju klasika I want to Talk About You Billya Eckstina, obilježenu Coltraneovim izvedbama iz šezdesetih, dovela je na pozornicu Sašu Nestorovića s gotovo neprekinutim virtuoznim solom. Posebna priča vezana je uz naslovnu skladbu albuma iz 2009. - Emperor March: nadahnut životnim naporima carskih pingvina na Antartici portretiranima u dokumentarcu March of the Penguins, Tolliver je napisao skladbu upečatljivih tema, ritma i mogućnosti za sola (Miro Kadoić, saksofon i Branko Sterpin, truba).

Britki swing bio je okosnica Hit the Spot i sola Miroa Kadoića i Branka Sterpina, kao i u Toughin' gdje su se iskazali Miron Hauser, Željko Kovačević i Zvonimir Bajević (truba).  Radikalno izmijenjenu tradicionalnu Greenleeves obilježio je zvuk sopran saksofona Arsena Ereša, dok je 'Round Midnight bio prostor za samog Charlesa Tollivera na trubi. Standard Theloniousa Monka, kao i posljednje dvije skladbe na programu Right Now i Suspicion (sa solima Damira Horvata, Elvisa Penave, Arsena Ereša i dakako samog Charlesa Tollivera) zaokružili su uzavrelu mješavinu ćudljivih skokova u tempu, dramatičnih promjena raspoloženja, slobodnih jazz progresija i nostalgičnih prisjećanja u duhu njujorške jazz scene koju je te večeri u Zagreb donio Charles Tolliver.