Maestro Nikša Bareza i pijanist Markus Schirmer u Majstorskom ciklusu

Četvrtak, 28. veljače 2013. u 19.30


Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog

Simfonijski orkestar HRT-a


Nikša Bareza, dirigent


Markus Schirmer, klavir

Blagoje Bersa: Sablasti


Benjamin Britten: Koncert za klavir i orkesta, op. 13


Edward Elgar: Enigma varijacije, op. 36

Međusobno dobro poznavanje i komunikacija dirigenta i orkestra svakako su jamstvo uspješne suradnje što je pokazala i najnovija suradnja članova Simfonijskog orkestra HRT-a i njihova nekadašnjeg dugogodišnjeg šefa-dirigenta, maestra Nikše Bareze.  Maestro je ponovno stao za dirigentski pult Orkestra ravnajući programom koji je povezao Blagoja Bersu, Benjamina Brittena i Edwarda Elgara.

U pauzi izravnog prijenosa koncerta na Trećem programu Hrvatskoga radija, u razgovoru s urednicom Gordanom Krpan, maestro Bareza prokomentirao je svoju novu suradnju sa Simfoničarima:

„Jako sam sretan da mogu ponovno s njima raditi. Moj prvi utisak je doista jako, jako dobar. Orkestar ima apsolutno visoku kvalitetu kao cjelina i pojedinačno, u pojedinim grupama – solističke grupe su na nivou. Ono što se moralo napraviti je naravno realizacija djela koja su na programu i koja su zahtjevna, no ja se veselim da sam taj program mogao s njima raditi i studirati.“

Bila je to prigoda da se čuje rjeđe izvođena simfonijska pjesma Sablasti Blagoja Berse (1873. - 1934.), nastala 1926. kao prerada klavirske Bizarne serenade. Zahvaljujući austrijskom pijanistu Markusu Schirmeru, zavidne međunarodne karijere u kojoj bilježi nastupe primjerice u bečkom Musikvereinu i Konzerthausu te amsterdamskom Concertgebouwu, čuli smo i jedini klavirski koncert Benjamina Brittena (1913. - 1976.) koji na zahtjevan, ali pomalo ironičan način tretira pijanističke bravure. Atraktivnom koncertu, Markus Schirmer je, za kraj svojega nastupa, pridodao i Mađarsku melodiju, svojega, kako je rekao, omiljenog skladatelja – Franza Schuberta.

Na programu je se bio još jedan Englez  – Edward Elgar (1857. - 1934.) sa svojim najpoznatijim uratkom – legendarnim Enigma varijacijama za koje je rekao da su „počete u šaljivom duhu, a nastavljene u dubokoj ozbiljnosti“. Djelo koje u svakoj varijaciji dočarava nekoga od skladateljevih prijatelja, a na kraju i njega samoga, već nakon praizvedbe 1899. steklo je međunarodnu slavu.

Maestro Bareza, u nastavku razgovora, pojasnio je kako je sastavio program:

„Program smo počeli sastavljati s Brittenom, jer je sto godina od njegova rođenja. Markus Schirmer je prije tri godine trebao s nama, s orkestrom, to svirali , ali je razbio ruku neposredno prije koncerta, pa nije mogao svirati – bilo mu je dosta loše i onda smo gledali kako ćemo to nadoknaditi. Budući da je sada spremao Brittneov koncert, i budući da je godišnjica, našli smo taj termin da se to napravi za Brittena u veljači. Ja sam posebno emotivno vezan uz to, jer kad sam kao mladi dirigent, na početku, dirigirao Brittenovu operu San ljetne noći što je bila prva izvedba te opere izvan Engleske, u tadašnjoj Jugoslaviji, na zagrebačkom Biennalu kada je i Britten je sudjelovao  pripremama, s Peterom Pearsom. I moja prva pozitivna kritika bila je upravo s tim Brittenom gdje su Englezi pisali kako su iznenađeni da postoji jedan dirigent koji tako dobro razumije Brittena, a nije Englez.

Godišnjica je i Blagoja Berse – 140 godina od njegova rođenja. Došla je i ta ideja da se pokuša napraviti njegove Sablasti, koje se gotovo nikad ne sviraju. To je zapravo prvi dio ciklusa Moja domovina. U drugome dijelu su Sunčana polja koja su stalno na repertoaru. Djelo je vrlo zanimljivo, vrlo dobro napravljeno, vidi se da je to radio jedan skladatelj s velikim znanjem i velikim zahtjevima i sjajnim idejama.

Zašto Edward Elgar? Zbog toga što mi se čini da Simfonijski orkestar nije Enigma varijacije svirao nikada, ti je jedna stvar. A druga stvar je što je to djelo dovelo Elgara na međunarodnu glazbenu scenu. Upravo ta kompozicija i ta praizvedba kojom je dirigirao Richter je prezentirala Englesku kao naciju koja može stvarati glazbu čiji je upravo nastavljač bio Benjamin Britten.“

Ostatak razgovora s maestrom Barezom i snimku koncerta možete poslušati na sljedećim linkovima do četvrtka, 7. ožujka.

http://radio.hrt.hr/aod/1-dio-koncerta/13934/


http://radio.hrt.hr/aod/dodatak-i-pauza-prijenosa/13935/


http://radio.hrt.hr/aod/2-dio-koncerta/13937/