Morten Lauridsen i Aaron Copland u ciklusu Sfumato

Utorak, 14. svibnja 2013. u 20  sati


Muzej Mimara

Zbor HRT-a


Robert Homen, dirigent


Martina Gojčeta Silić, mezzosopran


Morten Lauridsen: O Magnum mysterium


                                  Ubi caritas et amor


                                  Ave Maria

Aaron Copland: Četiri moteta za zbor a cappella


                             Help Us O Lord


                             Thou, o Jehovah, Abideth Forever


                             Have Mercy On Us, O My Lord


                             Sing Ye Praises To Our King

Aaron Copland: In the Beginning

Nakon svojevrsne pretpremijere u Župnoj crkvi Bezgrješnog Srca Marijina na Jordanovcu gdje je Zbor HRT-a pod ravnanjem maestra Roberta Homena izveo a cappella skladbe američkih autora Mortena Lauridsena i Aarona Coplanda, nešto prošireni program mogao se čuti i u pretposljednjem ovosezonskom koncerta ciklusa Sfumato u Muzeju Mimara.



Dugogodišnji zborovođa u Operi zagrebačkog HNK, a od 2006. godine i dirigent iste Opere, osim kod nas, aktivan i u inozemstvu, Robert Homen predvodio je Zbor HRT-a u izvedbi izbora iz a cappella repertoara duhovne tematike dvaju skladatelja čiji opusi zauzimaju ključna mjesta u američkoj glazbenoj povijesti.



Čak sedam opsežnih vokalnih ciklusa te niz sakralnih a cappella moteta Mortena Lauridsena (1943.) redoviti su dio koncertnih programa uglednih svjetskih ansambala. Njegova su djela zabilježena na više od sto CD-a, od kojih su tri bila nominirana za nagradu Grammy, uključujući motet O Magnum mysterium u izvedbi njujorškog ansambla Tiffany Consort pod vodstvom Nicholasa Whitea, te dva albuma u cijelosti posvećena Lauridsenovoj glazbi: Lux Aeterna i Polyphony. Uz motet O Magnum mysterium, Zbor HRT-a i maestro Homen na svoj su program uvrstili i motete Ubi caritas et amor i Ave Maria, pokazavši svu ljepotu i mističnost Lauridsenova doživljaja glasova i njihova suzvučja.



Nešto stariji Lauridsenov sunarodnjak, Aaron Copland (1900. – 1990.) koji se u američkoj povijesti glazbe ističe ne samo izuzetno dugovječnom i uspješnom karijerom nego i izrazito američkim stilom i estetikom, još kao student Nadie Boulanger u Parizu napisao je Četiri moteta u kojima je uglazbio stihove na engleskom jeziku koje evociraju „stil“ Starog zavjeta. Djela koja je primjerice sama Nadia Boulanger cijenila, pružila su uvid u ranu fazu Coplandova stvaralaštva da bi koncert zaključila skladba iz skladateljeva zrelog razdoblja kada je već bio cijenjen kao najutjecajniji američki skladatelj svoje generacije. Riječ je o skladbi In the Beginning koja je dugo vremena slovila kao jedna od najduljih kontinuiranih skladbi za zbor a cappella.



U tumačenju zahtjevnog uglazbljenja opsežnog, početnog starozavjetnog teksta iz Knjige postanka, Zboru HRT-a i maestru Homenu pridružila se mezzosopranistica Martina Gojčeta Silić, dojmljivo iznijevši naizgled jednostavnu koncepciju s vješto složenim efektima: iznenadnim promjenama harmonija, ponavljanjima teksta i variranjima ritamskih figura, te sjajnim pasažama višeglasja, od osmeroglasja do unisonog.

Snimku koncerta poslušajte na http://radio.hrt.hr/slusaonica/?q=sfumato do utorka, 21. svibnja.