Mestro Nikša Bareza zaključio ovu sezonu Majstorskog ciklusa

Četvrtak, 6. lipnja 2013. u 19.30


Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog

Simfonijski orkestar HRT-a


Nikša Bareza, dirigent

Solisti:
Ivana Srbljan, mezzosopran
Hrvoje Philips, viola

Slavomir Grančarić: Ocean
Benjamin Britten: Phaedra, kantata za mezzosopran i orkestar, op. 93


Benjamin Britten: 4 interludija o moru, op. 33A,  iz opere Peter Grimes


Hector Berlioz: Harold u Italiji, simfonija u četiri dijela s violom solo, op. 16



Maestro Nikša Bareza drugi put je u ovoj sezoni prevodio Simfonijski orkestar HRT-a, ovim nastupom ujedno zaključivši ovu sezonu. Predvodio je program koji je otvorilo do sada samo jednom, 1929., izvedeno djelo Ocean Slavomira Grančarića (1878. – 1941.), danas malo poznatog  skladatelja, a svojedobno među najistaknutijima u razdoblju između Prvog i Drugog svjetskog rata na našoj glazbenoj sceni. Zahvaljujući nastojanjima muzikologa i voditelja Muzičkog informativnog centra Davora Merkaša, partitura djela koje je skladatelj označio kao „simfonijska skica (jedna noć na Oceanu) – muzička epizoda“ ovom je prigodom izvedena drugi put, pokazavši autorovo romantičarsko-impresionističko usmjerenje, te obilato iskorištavanje mogućnosti orkestra u programnom dočaravanju oluje na oceanu, pri čemu su angažirani i posebni efekti za kišu, grmljavinu i vjetar.

U središtu programa ipak je bio Benjamin Britten (1913. - 1976.), engleski skladatelj čiju stogodišnjicu rođenja obilježavamo ove godine, a upravo zahvaljujući maestru Barezi, već smo u Majstorskom ciklusu, u veljači ove godine, imali prigodu čuti Brittenovu glazbu – njegov Klavirski koncert koji je ostvario u suradnju s pijanistom Markusom Schirmerom. Ovaj put na rasporedu je bila kantata Phaedra - posljednje Brittenovo vokalno djelo, nastalo godinu dana prije njegove smrti čiji libreto sadrži engleski prijevod Racineove tragedije Phèdre. U djelu sazdanom po principima 18. stoljeća, kao slijed recitativa i arija, s orkestrom reduciranim na gudače, udaraljke, te violončelo i čembalo kao continuo, vokalnu dionicu tumačila je Ivana Srbljan, vrsna mlada mezzosopranistica iz pjevačke klase prof. Vlatke Oršanić sa zagrebačke Muzičke akademije koja je, primjerice prošle godine, zaslužila Rektorovu nagradu za tumačenje glavne uloge u operi Carmen Georgesa Bizeta u koprodukciji triju umjetničkih akademija. 

Slijedila su Brittenova Četiri interludija o moru iz opere Peter Grimes za koje je skladatelj John Ireland ustvrdio kako je riječ o nečem „doista iznimnom, što nije ugodno ili ekstatično već prije sotonsko“. Riječ je o operi za koju mnogi smatraju da je označila novo razdoblje u engleskoj operi. Četiri stavka Zora, Nedjeljno jutro, Mjesečina i Oluja kroz veliki sastav orkestra pokazala su, među ostalim, Brittenovo sjajno baratanje orkestracijom.

Program je zaključilo još jedno djelo veličanstvene orkestracije – Harold u Italiji, za koje se Hector Berlioz (1803. - 1869.) nadahnuo spjevom Childe Harold's Pilgrimage Lorda Byrona, no izravni poticaj dobio je od Niccolòa Paganinija koji je nagovorio skladatelja da mu napiše djelo koje bi mogao izvoditi sa svojom Stradivari violom. U ulozi solista, u toj zahtjevnoj kombinaciji orkestra i solističkog instrumenta kojemu se često pridružuje i harfa, istakao se prvi violist Simfonijskog orkestra HRT-a – Hrvoje Philips.

Snimku koncerta uz razgovor s maestrom Nikšom Barezom poslušajte na http://radio.hrt.hr/aod/snimka-koncerta/26397 do četvrtka, 13. lipnja.