Zbor HRT-a otvorio 15. sezonu ciklusa Sfumato

Utorak, 1. listopada 2013. u 20 sati


Muzej Mimara

Srijeda, 2. listopada 2013. u 20 sati


Crkva Sv. Marka

Zbor Hrvatske radiotelevizije


Tonči Bilić, šef-dirigent

Solisti:


Anastasija Dikmikj, alt


Ivo Gamulin Gianni, tenor

Sergej Rahmanjinov:
Noćno bdijenje, op. 37

U petnaestu sezonu ciklusa Sfumato, Zbor HRT-a i maestro Tonči Bilić ušli su dvostrukom izvedbom remek-djela zborskog repertoara: Noćno bdijenje, op. 37 Sergeja Rahmanjinova (1873. – 1943.) izveo je najprije u „kućnom“ prostoru ciklusa – Muzeju Mimara, a potom i u zagrebačkoj crkvi Sv. Marka.

Riječ je o svojevrsnoj reminiscenciji na početak ciklusa: godine 1998. u tada tek započetom Sfumatu u Muzeju Mimara na programu je bilo isto djelo, a riječ je o uglazbljenju večernjih i jutarnjih molitvi koje se kao dio cjelonoćnog bdijenja izvode subotom ili uoči velikih blagdana. Rahmanjinovljevo Bdijenje je svojevrstan sažetak obreda, budući da se u autentičnom izvođenju glazba izmjenjuje sa psalmima, molitvama, čitanjima i litanijama.

Kada je djelo 10. ožujka 1915. u Moskvi praizveo Sinodski zbor pod ravnanjem Nikolaja Danilina, oduševljenje javnosti je bilo toliko da se izvedba ponovila još četiri puta u toj istoj koncertnoj sezoni. Od tada do danas, Noćno bdijenje steklo je status najvećeg dostignuća ruske pravoslavne crkvene glazbe, ali i ponajboljeg ostvarenja iz pera Sergeja Rahmanjinova. Glazba koja nadilazi granice normalne ekspresije, neodoljiva raskoš zvuka, anđeoska uzvišenost, transcedentalna ljepota, opisi su koji prate ostvarenje koje kombinacijom drevnog zborskog pjevanja, osobito razvijanjem tzv. zborske orkestracije, i skladateljevih neskrivenih emocija i strasti, predstavlja istinsku kulminaciju duge tradicije ruske crkvene glazbe. Poput Mise u h-molu Johanna Sebastiana Bacha ili Mise solemnis Ludwiga van Beethovena, Noćno bdijenje Sergeja Rahmanjinova svrstava se među najpotpunije glazbene prikaze slave Božje.

Velebnost toga ostvarenja potvrdili su i članovi Zbora HRT-a pod vodstvom maestra Tončija Bilića pred brojnim posjetiteljima u Muzeju Mimara, uz izravni prijenos na Trećem programu hrvatskoga radija, a potom i u crkvi Sv. Marka uz snimanje Hrvatske televizije.