Simfoničari u Zadru obilježili 180. rođendan J. Brahmsa

Četvrtak, 24. listopada 2013. u 20 sati
HNK Zadar

Simfonijski orkestar HRT-a
Róbert Farkas, dirigent
Marin Maras, violina

Program:
Johannes Brahms:
Koncert za violinu i orkestar u D-duru, op. 77
Četvrta simfonija u e-molu, op. 98

U prepunom Hrvatskom narodnom kazalištu u Zadru, Simfonijski orkestar HRT-a pod ravnanjem Róberta Farkasa , uz solista na violini Marina Marasa, otvorio je tamošnju novu koncertnu sezonu, programom ujedno obilježivši 180. obljetnicu rođenja Johannesa Brahmsa.

Bila je to prigoda za realizaciju nagrade koji je mladi mađarski dirigent Róbert Farkas, plasiravši se na treće mjesto Međunarodnog natjecanja mladih dirigenata Lovro von Matačić 2011., primio od Simfonijskog orkestra HRT-a – riječ je dakako o zajedničkom nastupu. Izvevši sa Simfoničarima i Marinom Marasom zahtjevan program - Koncert za violinu i orkestar u D-duru, op. 77 i Četvrtu simfoniju u e-molu, op. 98 Johannesa Brahmsa – u Zadru je potvrdio svoja postignuća iz 2011.

Rođen 1982. u Ózdu u Mađarskoj, Róbert Farkas školovao se na u Budimpešti na Visokoj školi za glazbu Béla Bartók, na Glazbenoj akademiji Franz Liszt te na Umjetničkom sveučilištu u Berlinu. Niz orkestara uz koje je do danas nastupao uključuje simfonijske orkestre BM Duna i MÁV iz Budimpešte, Filharmonijski komorni orkestar iz Wernigerodea, Berlinske simfoničare, orkestar Berlin Sinfonietta, Festivalski orkestar iz Sofije te Gudače festivala u Luzernu.

Prije dvije godine, njegova suradnja sa Simfonijskim orkestrom HRT-a protjecala je u ozračju natjecanja, no sada je imao prigodu za nešto drugačiji pristup, i orkestru i programu:

"Za mene je Violinski koncert bio novost, tako da mi je utoliko bilo teže postići pravo raspoloženje, no Orkestar dobro poznaje to djelo pa da nije bilo problema. Simfonija je bila izazov – kako postići fleksibilnost kod orkestra, primjerice u tempu. Brahms je teška glazba, sjevernjačka, germanska, no uvijek je nekako prisutan rubato – različite teme imaju različita tempa – to je bilo posebno izazovno postići kod orkestra. Psihološki mi je pomogla činjenica da sam već nastupao uz ovaj orkestar, jer mi se doista sviđa, i lakši je pristup ako dolazite negdje gdje vas već znaju. I naravno, Orkestar mi je dao nagradu što je u ovom slučaju bila odlična polazna točka za rad."

Róbert Farkas trenutno djeluje kao dirigent-asistent u Operi u Heidelbergu gdje ga po povratku iz Hrvatske očekuju brojne obaveze:

"Moj sljedeći projekt u Heidelbergu bit će Straussov Šišmiš u siječnju, a prije toga u prosincu idem na natjecanje u Španjolsku pa se moram za to pripremiti. Također imam puno obaveza kao pijanist-korepetitor; sljedeći tjedan počinjemo rad na baroknoj operi Igifenija na Tauridi Tommasa Traette, što će biti prva njemačka izvedba toga djela, potom na Mozartovoj Così fan tutte, te na operi Akhnaten Philipa Glassa koju ću i dirigirati."

U tumačenju jednog od najvažnijih djela violinističke literature – Brahmsova Koncerta za violinu i orkestar, op. 77 – iskazao se naš mladi glazbenik Marin Maras, rođen u Dubrovniku 1990. Kao posebno nadaren, već je u dobi od petnaest godina upisao Muzičku akademiju u Zagrebu u klasi Leonida Sorokowa. 

Njemu su dobro poznati i Brahmsov Violinski koncert i zvuk Simofnijskog orkestra HRT-a: "Svakako mi je pomoglo to što sam već imao priliku tri puta izvesti ovaj koncert, sa Dubrovačkim simfonijskim orkestrom i sa Simfonijsim orkestrom HRT-a. Kad sam ga prvi put izveo, to mi je bilo jako naporno, jer je zbilja opsežno i zahtjevno djelo, i muzički i tehnički, i zato mi je jako drago da sam ga imao priliku prije ovog koncerta već svirati, pa mi je ovaj put bilo malo ugodnije. Drago mi je i da sam imao priliku izvesti ga u Zadru gdje godinama već dolazim."

Školovan, osim na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji i na Sveučilištu za glazbu i izvedbene umjetnosti u Beču, također u klasi Leonida Sorokowa, nižući nagrade, među brojnim uspjesima bilježi i prošlogodišnju pobjedu na Natjecanju Stephanie Hohl u Beču, te dakako razmišlja o planovima za budućnost:

"Trenutno završavam studij u Beču. Nakon toga su mi otvoreni putovi, ne znam još gdje ću biti, imam raznih projekata. Sljedeće godine radit ću u Lihtenštajnu u orkestru, svirat ću dosta komornih projekata, pa i solističkih, ali trenutno su mi svi putovi otvoreni, pa još nisam siguran gdje ću. Danas se teško progurati bilo gdje samo kao solist, rijetko tko danas to tako radi. Mene zanima svaki aspekt glazbe, volio bih raditi što više komorne, ali i svirati u orkestru. Trenutno bih, u ovim godinama, volio izbjeći neko stalno zaposlenje kako bih što više naučio, stekao što više iskustva, a onda vidjeti što dalje."

Za buran pljesak u zadarskom HNK, članovi Simfonijskog orkestra HRT-a i maestro Farkas, odužili su se dvama dodacima: glasovitim prvim i petim Brahmsovim Mađarskim plesovima.