Zbor HRT-a za početak Glazbene tribine u Opatiji

Četvrtak, 7. studenoga u 20 sati
Hotel Imperial

Zbor Hrvatske radiotelevizije
Tonči Bilić, dirigent



Program:


Milko Kelemen: Daniel, za dvostruki zbor a cappella


Petar Bergamo: Spiriti eccellenti, sedam madrigala za djevojački zbor i obligatne instrumente 
Igor Kuljerić: Galiotova pesan, za mješoviti zbor i timpane
Marko Ruždjak: Ubu za mješoviti zbor a cappella



U Zlatnoj dvorani hotela Imperial u Opatiji, uz izravni prijenos na Trećem programu Hrvatskoga radija, Zbor HRT-a pod ravnanjem šefa-dirigenta Tončija Bilića otvorio je jubilarnu, 50. Glazbenu tribinu Hrvatskog društva skladatelja.



Manifestacija koja okuplja skladatelje, muzikologe i glazbene teoretičare s jedne, te izvođače s druge strane predstavljajući više ili manje recentno nacionalno glazbeno stvaralaštvo, ove godine, navršavajući pedeset godina od začetka, programom stavlja naglasak na skladatelje koji su tijekom toga vremena bili ključni za Tribinu, pokazujući i koliko je vrijednih skladbi nastalo u tom razdoblju. Upravo tako program su osmislili ovogodišnji voditelji Tribine – skladatelji Silvio Foretić i Vanja Lisjak, a u tom je duhu bio dakako i program Zbora HRT-a.



Nakon pozdrava koje su prisutnima uputili upravo Silvio Foretić, te dogradonačelnica Opatije Marina Gašparić, Zbor HRT-a pod vodstvom Tončija Bilića predstavio je izabrana djela Milka Kelemena, Petra Bergama, Igora Kuljerića i Marka Ruždjaka.



Daniel, doajena naše suvremene glazbe Milka Kelemena (1924.) najrecentnija je skladba s programa, nastala 2008. godine za Zbor Bach iz Stuttgarta koji ju je i praizveo 2009. godine u štutgartskoj Gradskoj crkvi. Skladatelj je u njoj vokalno razradio ulomke iz starozavjetne Knjige Danijelove, a Zbor HRT-a djelo je ovom prigodom prvi put predstavio u Hrvatskoj.



Antologijski Spiriti eccellenti Petra Bergama ciklus je od sedam madrigala za djevojački zbor i obligatne instrumente skladan na stihove čakavske poezije Marine Čapalije tiskane u zbirkama Škoj o'driva (Split 1995.) i Paver sriće (Split 1996.). Ciklus ima razrađenu dramaturgiju sadržaja i zvuka, a stihovi i glazba puni su mediteranske atmosfere života u malom otočkom naselju. Madrigali se mogu izvoditi i kao izdvojene skladbe ili u kombinacijama koje dirigent smatra prikladnima i glazbeno smislenima. Instrumentalnu nadopunu Zboru HRT-a u Opatiji su činili: Rudolf Homen i Marko Bobičanec, trube; Dario Golčić, oboa; te Ivana Bilić, Marko Mihajlović i Boris Žuvela, udaraljke.



Dugogodišnji šef-dirigent Zbora HRT-a, Igor Kuljerić (1938. – 2006.), godine 1976. je za Hrvatsko pjevačko društvo Zoranić, s kojim ga je vezivala bliska suradnja i čijim je, posmrtno, proglašen počasnim članom 2007., napisao Galiotovu pesan za mješoviti zbor i timpane, uglazbivši potresne stihove Vladimira Nazora. Bila je to druga suradnja skladatelja i ansambla koji je skladbu praizveo pod ravnanjem svojega dirigenta Antuna Doličkog. Uz Zbor HRT-a, u ulozi timpanistice nastupila je Ivana Bilić.



Istražujući mogućnosti tretiranja primarnog instrumenta – ljudskog glasa, godine 1985. Marko Ruždjak (1946. - 2012.), napisao je skladbu Ubu, za mješoviti zbor a cappella. U bilješci o skladbi iz izdanja Muzički biennale na kraju tisućljeća, na kojem je skladba zabilježena u izvedbi Zbora HRT-a pod ravnanjem Igora Kuljerića, Dubravko Detoni istakao je „tri elementarne situacije (muški zbor, ženski zbor, tutti), koje nastaju mozaičnim nizanjem jednostavnih tonskih ćelija“, nastavljajući opis: „Ritmički i metrički ustroj djela proizlazi iz prirodnog pulsiranja nesemantičkog teksta. To je pjev koji nalikuje govoru, odnosno govor na granici pjeva.“