Schönberg i Wagner u izvedbi Simfoničara i maestra Bareze

Četvrtak, 5. prosinca 2013. u 19.00
Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog

Simfonijski orkestar HRT-a
Nikša Bareza, dirigent

Solisti:
Othalie Graham, sopran
Jelena Kordić, mezzosopran
John Charles Pierce, tenor
Domagoj Dorotić, tenor
Luciano Batinić, bas
Miroslav Živković, bariton

Program:
Arnold Schönberg: Pelleas i Melisanda, simfonijska pjesma, op. 5
Richard Wagner: Tristan i Izolda (2.čin)

Na programu četvrtog ovosezonskog koncerta Majstorskog ciklusa Simfonijskog orkestra HRT-a našla su se dva kapitalna djela glazbene povijesti: simfonijska pjesma Pelleas i Melisanda Arnolda Schönberga i glazbena drama Tristan i Izolda Richarda Wagnera, iz koje je izveden drugi čin.

Simfonijskim orkestrom HRT-a ravnao je maestro Nikša Bareza, vagnerijanac sa svjetskih pozornica čija su kreacije upravo u ovoj godini, kada cijeli svijet obilježava 200. obljetnicu rođenja Richarda Wagnera, u Meksiku proglašene najvišim umjetničkim dosegom u posljednjih sto godina, a u domovini ovjenčane Nagradom hrvatskog glumišta. Dugogodišnji šef-dirigent Simfonijskog orkestra HRT-a (1992. – 2011.), maestro Bareza pobrinuo se i za uvod u ta kompleksna i za budući razvoj glazbe dalekosežna djela, održavši uvodno predavanje s početkom u 19 sati u predvorju dvorane. Prije same izvedbe stoga je ukazao na sadržajne paralele među njima, te uz klavir proveo prisutne kroz glavne motive i ključne i dodirne točke tijeka obaju ostvarenja, naglasivši kako je Schönbergov kasnoromantičarski jezik u Pelleasu „nastavak glazbenih nivoa do kojih je stigao Wagner u svojemu Tristanu“.

Simfonijska pjesma Pelleas i Melisanda, temeljena na istoimenoj drami Mauricea Maeterlincka, prateći priču o zabranjenoj ljubavi naslovnih likova, neprestanim mijenjanjem ekspresivnih boja tematskog materijala koji, iako visoko individualiziran, razradom podsjeća na Wagnerove leitmotive, odaje i počast velikanu opernog stvaralaštva i jednom od Schönbergovih velikih uzora. Iako još uvijek u okvirima tonaliteta, svojim radikalnim udaljavanjem od ustaljenih glazbenih normi, na praizvedbi 1905. podigla je podosta prašine, pa i bijesa, kod (većinski) konzervativnih slušatelja. Ovom izvedbom, Simfonijski orkestar HRT-a ponovno je to djelo stavio na svoj repertoar nakon više od četiri desetljeća.

Sa statusom prekretnice u povijesti glazbe, prije svega zbog naglašene emancipacije disonance, glazbena drama Tristan i Izolda, svojim golemom tehničkim zahtjevima i ekstremnom emocionalnom ekspresijom kao i izazovima koje postavlja pred izvođače pruža impresivan konačni efekt. U realizaciji drugog čina, prepuštanja ljubavnika (također) zabranjenim osjećajima i surovom prekidu uzvišene emotivnosti, u zahtjevnoj ekspresiji koncertne varijante iskazali su se probrani solisti: kanadsko-američka sopranistica Othalie Graham kao Izolda, američki tenor John Charles Pierce kao Tristan, te dokazane domaće snage: mezzosopranistica Jelena Kordić kao Brangäna, tenor Domagoj Dorotić u ulozi Melota, bas Luciano Batinić kao kralj Marke, te bariton Miroslav Živković u kratkoj ulozi Kurwenala.

Snimku koncerta poslušajte na http://radio.hrt.hr/slusaonica do četvrtka, 12. prosinca.