Prva suvremena izvedba Drugog koncerta za violinu i orkestar Božidara Kunca

Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog
Četvrtak, 17. travnja u 19.30

Simfonijski orkestar HRT-a
Aleksandar Kalajdžić, dirigent
Marco Graziani, violina

Program:
Joseph Haydn: 49. simfonija u f-molu „La passione“, Hob. 1:49
Božidar Kunc: 2. koncert za violinu i orkestar u d-molu, op. 55
Ernest Chausson: Poema za violinu i orkestar, op. 25
Aleksandar Skrjabin: Poema ekstaze, op. 54

Publika Majstorskog ciklusa Simfonijskog orkestra HRT-a u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog kao i slušatelji Trećeg programa Hrvatskoga radija u izravnom prijenosu, imali su prigodu čuti raznolik program u rasponu od bečke klasike do glazbe 20. stoljeća, točnije 49. simfoniju u f-molu „La passione“ Josepha Haydna, Poemu za violinu i orkestar, op. 25 Ernesta Chaussona, Poemu ekstaze, op. 54 Aleksandra Skrjabina, te kao središnju točku programa - Drugi koncert za violinu i orkestar u d-molu, op. 55 Božidara Kunca u prvoj suvremenoj izvedbi.

Program je predvodio maestro Aleksandar Kalajdžić, dirigent koji se nakon školovanja u Zagrebu uputio na studij u Beč, ostvarivši zavidnu karijeru na svjetskim pozornicama. Od 2011. djeluje na mjestu generalnog glazbenog ravnatelja opere i orkestra Teatra u Bielefeldu u Njemačkoj. Uz uspjehe u inozemstvu, uvijek se rado vraća u domovinu; za pult Simfonijskog orkestra HRT-a vratio se nakon godinu dana, kada je nastupio u sklopu Muzičkog biennala Zagreb. Sada se udružio i s mladim i talentiranim violinistom Marcom Grazianijem koji je svoje vještine, koje su mu, uz brojne nagrade i priznanja, priskrbile i mjesto asistenta na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, te koncert-majstora Zadarskog komornog orkestra i Orkestra HNK u Zagrebu, kao solist iskazao u čak dvije točke programa: Poemi za violinu i orkestar Ernesta Chaussona, te spomenutom Drugom violinskom koncertu Božidara Kunca.

Uvrštavanje Kuncova Koncerta na program ujedno je doprinos obilježavanju 50. obljetnice smrti toga skladatelja i podsjećanje na njegovo ostvarenje koje se nakon praizvedbe 1955. u Zagebu više nije izvodilo. A da je djelo vrijedno pažnje pokazala je majstorska interpretacija Marca Grazianija uz Simfoničare HRT-a  i Aleksandra Kalajdžića, otkrivši višestruku slojevitost Kuncova rukopisa, te znalačko baratanje tradicionalnim, folklornim i impresionističkim idiomima. Djelo će u istom sastavu, prvi put biti i snimljeno za fonoteku Hrvatskoga radija.



Nakon izvedbe druge solističke točke, Chaussonove Poeme za violinu i orkestar pisane za proslavljenog belgijskog virtuoza Eugène Ysaÿea, Marco Graziani nadovezao je i nadahnuti solo dodatak – Allemande iz 4. sonate za violinu solo upravo tog glazbenika.

Program koji je otvorila suzdržana i dostojanstvena simfonija iz srednjeg stvaralačkog razdoblja Josepha Haydna, 49. simfonija u f-molu "La passione", Hob. 1:49 za čiji je naziv moguće da potječe od činjenice za je prvi put izvedena za Velikoga tjedna, Simfonijski orkestar HRT-a zaključio je Poemom ekstaze, op. 25, Aleksandra Skrjabina, djelom izuzetnih orkestralnih dosega koje ocrtava skladateljev opsežni i složeni proces uzdizanja duha do ekstatičnog stanja.