Izuzetne vokalne kreacije Zbora HRT-a u Osoru

Nedjelja, 27. srpnja u 21.00
Crkva Uznesenja Blažene Djevice Marije, Osor

Zbor HRT-a
Tonči Bilić, dirigent

Program:
Stjepan Šulek: Baščanska ploča
Sergej Rahmanjinov: Cjelonoćno bdijenje 
(ulomci)


Zbor HRT-a sa šefom-dirigentom Tončijem Bilićem pridružio se brojnim izvođačima koji ove godine na 39. Osorskim glazbenim večerima odaju počast prije sto godina rođenom velikanu hrvatske glazbe 20. stoljeća – Stjepanu Šuleku (1914. – 1986.). Nakon Simfonijskog orkestra HRT-a koji je na otvorenju festivala, uz Dvořákovu 8. simfoniju, izveo i Šulekov Koncert za violončelo i orkestar (sa solisticom Monikom Leskovar i dirigentom Ivanom Repušićem), Zbor HRT-a donio je jedinu Šulekovu a cappella skladbu za mješoviti zbor – Baščansku ploču, pridruživši joj izbor iz Cjelonoćnog bdijenja Sergeja Rahmanjinova.

Osorska crkva Uznesenja Blažene Djevice Marije odjekivala je zvucima djela u kojem je Šulek 1980. uglazbio tekst jednog od najdragocjenijih i najstarijih hrvatskih civilizacijskih spomenika – svjedočanstvo bogatstva hrvatskih natpisa na staroslavenskom pismu glagoljici, nastao oko 1100. godine i koje je praizvedeno upravo u Osoru: 1981. godine Zagrebačkim madrigalistima ravnao je Vladimir Kranjčević – dirigent koji je u to vrijeme bio i šef-dirigent Zbora HRT-a, a i danas je čest suradnik. Zacijelo je stoga poseban doživljaj i izazov za interprete ove najnovije izvedbe Baščanske ploče – Zbor HRT-a i maestra Tončija Bilića – bila izvedba djela na povijesnoj lokaciji praizvedbe.

Na a cappella slog hrvatske provenijencije nastavio se rukopis Sergeja Rahmanjinova (1873. – 1943.), nadahnut vokalnom ostavštinom zborske tradicije pravoslavne crkve i ruske liturgije u njegovu remek-djelu Cjelonoćnom bdijenju. Glazba koja nadilazi granice normalne ekspresije, neodoljiva raskoš zvuka, anđeoska uzvišenost, transcedentalna ljepota, opisi su koji prate to ostvarenje: kombinacijom drevnog zborskog pjevanja, osobito razvijanjem tzv. zborske orkestracije, i skladateljevih neskrivenih emocija i strasti, Cjelonoćno bdijenje svrstava se među najpotpunije glazbene prikaze slave Božje, usporedivo s Misom u h-molu J. S. Bacha ili Misom solemnis L. van Beethovena. Velebnost djela potvrdili su i članovi Zbora HRT-a u odabranim ulomcima, u kojima se kao solist iskazao tenor Ivo Gamulin Gianni, sve pod vodstvom maestra Tončija Bilića, pred brojnim slušateljima u Osoru.