Iskrena svečanost na izvedbi opere "Ljubav i zloba" Vatroslava Lisinskog

Četvrtak, 7. svibnja u 19.30
Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog

Vatroslav Lisinski
: Ljubav i zloba, opera u dva čina (koncertna izvedba)


Zbor i Simfonijski orkestar HRT-a
Mladen Tarbuk, dirigent

Solisti:
Evelin Novak, sopran (Ljubica, kći kneza Velimira)
Domagoj Dorotić, tenor (Vukosav, dalmatinski plemić)
Leon Košavić (Obren, dalmatinski plemić)
Giorgio Surian, bas-bariton (knez Velimir)
Mario Bokun, tenor (Ljudevit, dalmatinski plemić)
Stefano Surian, tenor (Branko, Vukosavov sluga)

Ovu sezonu ciklusa Kanconijer Zbora i Simfonijskog orkestra HRT-a zaključio je svojevrsni spektakl: koncertna izvedba prve hrvatske opere Ljubav i zloba Vatroslava Lisinskog. Zborom i Simfonijskim orkestrom HRT-a ravnao je maestro Mladen Tarbuk, a solističke uloge tumačili su: sopranistica Evelin Novak, bariton Leon Košavić, tenor Domagoj Dorotić, bas-bariton Giorgio Surian, te tenori Mario Bokun i Stefano Surian.

Brojna publika u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog te slušatelji izravnog prijenosa na Trećem programu Hrvatskoga radija mogli su, zacijelo prvi put nakon 1846. kada se opera praizvela, čuti izvornu verziju partiture kakvu su, po svemu sudeći, zajednički oblikovali Vatroslav Lisinski kao autor i njegov učitelj Juraj Karlo Wisner-Morgenstern kao orkestrator. Zahvaljujući maestru Mladenu Tarbuku koji se prihvatio zahtjevnog pothvata rekonstrukcije rukopisne partiture koja se danas čuva u NSK, a koja je do danas doživjela brojne preinake, opera Ljubav i zloba zazvučala je u obliku u kojem je oduševila suvremenike nakon praizvedbe 28. ožujka 1846. u kazalištu na Markovu trgu u Zagrebu, kada je postala simbolom borbe za nacionalni identitet tijekom Ilirskog pokreta, a njezin autor – Vatroslav Lisinski – postao svojevrsni nacionalni junak. Bio je to tada prvorazredni događaj za hrvatsku kulturu, a da je to i u današnjim okolnostima, posvjedočio nam je i ministar kulture Republike Hrvatske Berislav Šipuš:

„Ja sam došao u dvostrukoj ulozi – bio sam jako znatiželjan čuti operu u ovoj verziji, čestitam kolegi Mladenu Tarbuku što se potrudio iz ovoga napraviti jedan krasan materijal, ponosan sam na to i kao skladatelj i kao profesor i kao neki nastavak tradicije hrvatskih skladatelja, kojoj pripada i kolega Tarbuk. Ponosan sam na to da se tako nešto napravilo i čestitam svima koji bili uključeni u projekt, pogotovo izvođačima. S druge strane, danas kad je u Zagrebu nekoliko iznimnih događaja, uopće mi nije bilo teško odlučiti se gdje doći – znao sam da ću doći ovdje. To je velika stvar i mislim da bi se bez obzira tko bio, ministar kulture morao pojaviti na ovakvoj svečanosti.“

Povijesni značaj opere nerijetko je bacao u sjenu invenciju Lisinskog, pa je ovo bila prigoda i za revalorizaciju umjetničkih dosega Ljubavi i zlobe. Nadahnuta izvedba Zbora HRT-a koji je pripremio Matija Fortuna i angažman Simfonijskog orkestra HRT-a na gusto instrumentiranoj partituri, te kompetentno vodstvo maestra Tarbuka zasigurno su putokaz u tome. Osobito priznanje zaslužili su solisti; u sjajnoj podjeli koja je okupila neke od naših ponajboljih vokalnih umjetnika – Evelin Novak kao Ljubica, Leon Košavić kao Obren, Domagoj Dorotić kao Vukosav, Giorgio Surian kao knez Velimir, Mario Bokun kao Ljudevit i Stefano Surian kao Branko – virtuozno, belkantistički osmišljene vokalne dionice pokazale su se u punom sjaju.

U istom sastavu opera će biti uskoro i snimljena te objavljena na CD-u što će biti prvo diskografsko izdanje opere Ljubavi i zlobe od čije se praizvedbe sljedeće godine navršava 170 godina!

Poslušajte snimku izravnog radijskog prijenosa!