Petero mladih skladatelja u ciklusu Bajsić u 8

Četvrtak, 25. veljače u 20 sati
Studio Zvonimir Bajsić, HRT

Simfonijski orkestar HRT-a
Ivan Josip Skender, dirigent
Solisti:
Gordan Tudor, saksofon
Ana Batinica, piccolo
Ivan Mučić, trombon
Zita Varga, violončelo
Nadia Varga Modrić, klavir

Ivana KišZaljubljeni akrobat, za saksofon i orkestar 
Tomislav OliverObsidienne, za komorni orkestar
Mirela IvičevićRape of Rainbow, za piccolo, trombon i ansambl
Ivan Josip SkenderConcertino za violončelo, klavir i gudače 
Ivan KončićPandora, za neodređeni broj izvođača

Na koncertu iz ciklusa Bajsić u 8, Simfonijski orkestar HRT-a nastupio je pod ravnanjem Ivana Josipa Skendera, te predstavio pet skladbi hrvatskih autora mlađe generacije. Program je bio sazdan kao svojevrsni hommage koncertu održanom prije sto godina, 5. veljače 1916., u Zagrebu, na kojemu je predstavljena tadašnja nova generacija hrvatskih skladatelja: Božidar Širola, Krešimir Baranović, Franjo Dugan, Svetislav Stančić, Dora Pejačević i Antun Dobronić.

Petero skladatelja odabranih za program u ciklusu Bajsić u 8, osim svojim skladbama, publici u Studiju Bajsić, predstavili su se i kroz razgovore s urednicom i voditeljicom Ivom Lovrec Štefanović, što se moglo pratiti i u izravnom prijenosu na HR3. Svi osim svi autori, osim Ivane Kiš koja danas živi i radi u Izraelu, prisustvovali su koncertu. Skladba Zaljubljeni akrobat za saksofon i orkestar Ivane Kiš otvorila je program, a skladateljica je u ranije snimljenom razgovoru otkrila kako je skladba nastala tijekom njezina studija na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji kod Marka Ruždjaka, te je u njoj prvi put izrazila svoj vlastiti skladateljski jezik. Djelo je napisala za tada također studenta, saksofonista Gordana Tudora, koji ju je praizveo uz Simfonijski orkestar HRT-a pod ravnanjem Mladena Tarbuka 2002. Trostavačnu skladbu, pomalo filmskoga ugođaja, izveo je sada isti sastav, ovaj put pod ravnanjem Ivana Josipa Skendera.

Poput Ivane Kiš, i Tomislav Oliver diplomirao je kompoziciju kod Marka Ruždjaka. On se predstavio skladbom Obsidienne, također studentskim radom za koji je, kao i Ivana Kiš, primio Rektorovu nagradu. Njegova je pak skladba nastala kao nadahnuće vitrajem Marca Chagalla u crkvi Svih Svetih u Kentu, te joj je dao podnaslov Studija svjetlosti. Djelo je naručio i praizveo Cantus Ansambl 2010., a sada ga je izveo komorni sastav Simfonijskog orkestra HRT-a.

Preostalo troje skladatelja studiralo je u klasi Željka Brkanovića: Mirela ivičević, Ivan Josip Skender i Ivan Končić.

Mirela Ivičević stigla je na koncert iz Beča gdje djeluje već niz godina; njezina društveno angažirana skladba Rape of Rainbow (on effects of monoculture) za piccolo, trombon i orkestar nastala je nakon prvog Split Pridea, 2012., a preispituje način na koji različita manjina (simbolizirana solističkim instrumentima) može opstati u masi istosti (orkestar). Kao solisti, uz Simfonijski orkestar HRT-a, nastupili su nagrađivani mladi glazbenici - Ana Batinica na piccolu te Ivan Mučić na trombonu, a ovo je ujedno, nakon Beča i New Yorka, bila prva izvedba toga djela u hrvatskoj.

Dirigent cijeloga programa, Ivan Josip Skender, predstavio je vlastitu skladbu, Concertino za violončelo, klavir i gudače. Posvetio ju je sestrama, violončelistici Ziti Vargi i pijanistici Nadji Vargi Modrić koje su je praizvele prije manje od godinu dana uz Hrvatski komorni orkestar kojim je tada ravnao Matija Fortuna. Trostavačnu, neoklasički oblikovanu skladbu sada smo mogli čuti pod autorovim ravnanjem, uz iste solistice. Osim njima, skladba je, u posljednjem stavku Tango, i svojevrsna posveta Astoru Piazzolli.

Program je zaključio rad mladog dubrovačkog skladatelja Ivana Končića. Riječ je o skladbi Pandora, pisanoj za ansambl Veni Academy koji ju je praizveo na Muzičkom biennalu Zagreb 2015. Zanimljivo je da u vrijeme pisanja, skladatelj nije znao koji će instrumenti biti u sastavu ansambla, te ju je pisao kao 'otvorenu' skladbu, bez znanja instrumentacije i forme, no nakon praizvedbe i to se iskristaliziralo, pokazavši se kao mistična i dramatična partitura.

Snimku izravnog radijskog prijenosa koncerta možete poslušati ovdje, do četvrtka, 3. ožujka.