Rijetka integralna izvedba Händelova "Mesije" u ciklusu Kanconijer

Četvrtak, 5. travnja 2018. u 19:30
Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog

Zbor i Simfonijski orkestar HRT-a
Tomislav Fačini, dirigent
Nuria Rial, sopran
Sonja Runje, mezzosopran
Robert Bartneck, tenor
Krešimir Stražanac, bas-bariton

Georg Friedrich Händel: Mesija, oratorij, HWV 56

Oratorij Mesija baroknog majstora Georga Friedricha Händela zauzima jedinstveno mjesto u glazbenoj povijesti. Netipičan za žanr engleskog oratorija koji je uvelike oblikovao sam Händel, a time i za cjelokupni opus svojega stvaraoca, Mesija svojim univerzalnim karakterom i izravnom ekpresijom, kako se pokazuje već gotovo 280 godina, djeluje na ljude svih generacija i vjeroispovijesti.

Tekovine engleskog oratorija kao svjetovne forme religioznih konotacija, u kojoj se susreću elementi kantate, opere, pasije, talijanskog i njemačkog oratorija, engleske tradicije himni i svečane instrumentalne glazbe, u Händelovom su Mesiji našle osobito kompleksnu realizaciju, trijumfalno predstavljenu javnosti u Dublinu 1742. godine. Od tada, djelo ne prestaje fascinirati svježinom, toplinom i ljepotom melodija i forme. Mesija se odmiče od dramske forme ostalih engleskih oratorija, nema radnju ni posebno imenovane likove; umjesto toga libretist Charles Jennens, izabravši tekst iz Biblije i molitvenika anglikanske crkve, koncipirao ga je kao refleksiju o Kristu - Mesiji, što je Händel oblikovao u tri dijela posvećena Kristovom rođenju, smrti te uskrsnuću, pretočivši tekst u pažljivo izbalansirane recitative, arije, ariosa i zborove.

Händel je Mesiju napisao za prilično skroman vokalni i instrumentalni sastav, uz niz mogućnosti izbora u pojedinim točkama, no tijekom vremena javljale su se razne verzije, pa je i sastav narastao do grandioznih razmjera. Stoga je prava rijetkost čuti izvedbu blisku originalu, kakvu pripremaju Zbor i Simfonijski orkestar HRT-a pod vodstvom maestra Tomislava Fačinija, koji je pojasnio takav izbor:

„Kao svi veliki barokni oratoriji, ni Mesija nema neki svoj definitivni oblik koji je do nas došao. Postoji niz izmjena, varijanti koje su se događale i kroz izvedbe kojima je sam Händel ravnao, i kroz niz izmjena ovisno o raspoloživosti izvedbenih snaga, kao što je bio slučaj i kod opera. Svakako možemo reći da je ovo integralna izvedba, koju ovo djelo i zaslužuje, zbog toga što je vješto dramaturški složeno, u smislu izmjene karaktera samih brojeva, tonaliteta, solističkih i zborskih nastupa i prije svega samog teksta koji prati - na način presjeka, ali ipak vjerno - Mesiju u glavnim punktovima njegova bivanja, što čini trodjelnost oratorija.“

Posebnost ove izvedbe je i međunarodna solistička postava sjajnih vokalnih umjetnika, specijaliziranih upravno za baroki repertoar: sopranistica Nuria Rial koja nastupa uz najprestižnije ansamble među kojima su Concerto Köln, The English Concert, Il Giardino Armonico i Les Musiciens du Louvre; naša svestrana mlada mezzosopranistica Sonja Runje koja primjerice redovito surađuje s ansamblima za ranu glazbu Antiphonus i Minstrel; tenor Robert Bartneck koji se dokazao osobito u izvedbana Bachovih i Händelovih djela; te bas-bariton Krešimir Stražanac koji nastupa diljem svijeta, među ostalim, u Operi u Zürichu, Bavarskoj državnoj operi, u dvoranama Berlinske i Kölnske filharmonije i Concertgebouwu u Amsterdamu, no redovito  i rado gostuje u ciklusima Zbora i Simfonijskog orkestra HRT-a.

Ulaznice su u prodaji na blagajni Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog. Cijena: 40 / 60 kn.

Izravni prijenos na Trećem programu Hrvatskoga radija.