Maisky i Dindo osvojili Lisinski

U Majstorskom ciklusu Simfonijskog orkestra Hrvatske radiotelevizije (HRT) u Koncertnoj dvorani Vatroslav Lisinski nastupio je ponajbolji violončelist današnjice - Mischa Maisky.
 
Mischa Maisky u Zagreb je stigao zahvaljujući bliskoj suradnji i prijateljstvu sa šefom dirigentom Simfonijskoga orkestra HRT-a, maestrom Enricom Dindom, pod čijim je ravnanjem izveo Drugi koncert za violončelo i orkestar u G-duru, op. 126  Dmitrija Šostakoviča.

Maisky se vrlo živo, kako je rekao u intervjuu Gordani Krpan, urednici na Hrvatskom radiju, sjeća kada je prvi puta svirao Koncert koji su posjetitelji Lisinskog, ali i svi slušatelji izravnog prijenosa na Trećem programu Hrvatskog radija imali priliku čuti. Vrlo se dobro sjećam ne samo kad sam ja prvi put svirao taj Koncert, nego i prvih proba, kao i svjetske praizvedbe. Bilo je to 25. rujna 1966. Bio sam tamo, u istoj dvorani kao i Šostakovič. Te sam godine  počeo studirati kod Rostropoviča. Dan ranije Rostropovič je izveo Prvi Šostakovičev koncert za violončelo, dirigirao je Maxim Šostakovič, a toga dana bio je Šostakovičev 60. rođendan i svjetska premijera uz Jevgenija Svetlanova. Sjećam se toga kao da se jučer dogodilo. A nekoliko mjeseci kasnije bio sam drugi violončelist, dakle prvi poslije Rostropoviča, koji je svirao taj Koncert, ne uz orkestar nego uz klavir, na koncertu Rostropovičevih studenata.

Pruženu priliku da u Zagrebu, u sklopu koncerata kojima obilježava svoj 70. rođendan, odsvira Šostakovičev Drugi koncert  Maisky je spremno prihvatio i svojom izvedbom osvojio publiku koja je napunila Lisinski. Izvedbu Koncerta koji je naporan, kako za solistu tako i za orkestar, publika je nagradila dugim srčanom pljeskom nakon kojeg je Misha Maisky kao poslasticu za sve, izveo Sarabandu u c-molu  Johanna Sebastiana Bacha.



Mischa Maisky umjetnik je koji snima ekskluzivno za Deutsche Grammophon već više od trideset godina, ostvario je brojne snimke uz prestižne orkestre. Iako, kako je kazao, nije snimao nekoliko godina, još uvijek to čini. Svojoj sam djeci, njihovim dvjema majkama i svojoj dvojici profesora posvetio bar jednu kompaktnu ploču. No moje dvoje najmlađe djece još uvijek čekaju na to, iako to ne znaju. Dugujem im dva CD-a i želim pripremiti dva uistinu posebna projekta. Jedan od njih bit će objavljen ovog ljeta i jako mu se radujem jer je vrlo neobičan.  Nakon nekoliko sekundi oklijevanja otkrio je da se radi o projektima u kojem on sam svira sve dionice koje se zatim stapaju u zvučnu sliku. Počeo sam s Villa-Lobosom, a onda sam otkrio puno glazbe koju može izvesti ansambl violončela ili u ovom slučaju ja sam.  Sve je to čini mi se preambiciozna ideja. No, upustio sam se u ta dva projekta. Jedan je dakle s glazbom Villa-Lobosa i to je u redu. No drugi će biti jako neobičan... Postoji glazba poput one Gustava Mahlera koju sam oduvijek želio svirati, pokušao sam je izvoditi no uvijek sam imao osjećaj da to nije dovoljno dobro. Onda sam došao na ludu ideju, za koju sada mislim da i nije toliko luda kao što isprva zvuči, da sam snimim Mahlerov Adagietto iz 5. simfonije. Zapravo ne sam, nego s harfom. Dakle, trebao sam harfista, ali sve ostale dionice izvodim sam na violončelu.


              Enrico Dindo ispred Simfonijskog orkestra HRT-a (Foto: Marija Štilinović/HRT)


Koncert je počeo izvedbom Passacaglie  Krste Odaka kojom se obilježila 130. obljetnica rođenja skladatelja koji se školovao u Münchenu i Pragu i ostavio dubok trag u razvoju hrvatske glazbe prve polovice 20. stoljeća. Ovu iznimnu glazbenu večer zatvorila je izvedba Treće simfonije u Es-duru, op. 55, poznate Eroice, Ludwiga van Beethovena za koju su orkestar i maestro Dindo nagrađeni gromoglasnim pljeskom.

Izravni prijenos koncerta mogao se pratiti na Trećem programu Hrvatskoga radija (HTV – HR3), a putem mobilnih uređaja, tableta i računala pomoću multimedijske usluge HRTi možete ga poslušati do 15. travnja.

Snimka koncerta
urednice Marije Ramljak i redateljice Vesne Fijačko Fodor moći će se pogledati na Trećem programu Hrvatske radiotelevizije (HRT – HTV3) kao i putem multimedijske usluge HRTi u jednom od nedjeljnih termina rezerviranom za klasičnu glazbu.