Mašić i Foretić oduševili publiku

Svečanost ritma, naziv je pretposljednjeg koncerta Simfonijskog orkestra Hrvatske radiotelevizije (HRT) iz Majstorskoga ciklusa za koji je Silvio Foretić skladao je novo djelo, Koncert za orgulje i orkestar. Orkestrom je ravnao maestro Mladen Tarbuk.


                             Silvio Foretić, Pavao Mašić i Mladen Tarbuk (Foto: Marija Štilinović/HRT)

Silvio Foretić, ovosezonski rezidencijalni skladatelj Simfonijskog orkestra HRT-a svojim je novim Koncertom za orgulje i orkestar dao važan doprinos rijetkoj koncertantnoj orguljskoj literaturi u hrvatskoj glazbi. Trostavačni Koncert (Andante, Poco adagio, Allegro non troppo), skladatelj je napisao za Simfonijski orkestar HRT-a i za jednog od naših najafirmiranijih glazbenika, koncertnog orguljaša i čembalista Pavla Mašića.

Orgulje su i pored mnoštva novonastale 'sekularne' literature još uvijek asocijativno vezane uz crkvu, a najizvođenija su još uvijek djela barokne epohe. Htio sam doduše izbjeći i jedno i drugo (tj. i sakralno i barokno), no s druge strane želio sam se pokloniti nekolicini najznačajnijih baroknih majstora. Nisam 'ukrao' (posudio, citirao) niti jedan ton, ali sam se poslužio njihovim imenima, rasporedivši tonove onim redoslijedom kako dolaze u navedenim imenima. To su: Girolamo Frescobaldi, Dietrich Buxtehude, Georg Friedrich Händel, te nezaobilazni Johann Sebastian Bach,  kaže o svom novom djelu Silvio Foretić. Koncert je posvećen je Pavlu Mašiću, Porinom ovjenčanom orguljašu, poznatom po izvedbama Bachovih djela, koji je i surađivao sa skladateljem na partituri.

Pavao Mašić, dobitnik nagrade Grand Prix Bach i nagrade publike na Bachovom natjecanju orguljaša u Lausanni (2006.), razvija uspješnu karijeru koncertnog orguljaša i čembalista. Raznovrsni interesi njegovog umjetničkog djelovanja obuhvaćaju repertoar baroka i romantizma – s naglaskom na opusima J. S. Bacha, te francuskih i hrvatskih skladatelja - koji, u kombinaciji s temeljitim istraživačkim radom, kao i konstantnom potragom za što izražajnijim interpretacijama, rezultiraju upečatljivim, virtuoznim i vrlo cijenjenim nastupima. Pokazao je to i sinoć svirajući Koncert za orgulje i orkestar što je publika nagradila toplim pljeskom koji je Mašić nagradio dodatkom kojim je izazvao prave ovacije kod publike. Autor je skladatelj Claude Balbastre (1724. – 1799.), francuski barokni orguljaš koji je u doba Francuske revolucije, s ciljem da izbjegne giljotinu i sačuva glavu na ramenima, počeo komponirati u revolucionarnom duhu, slaveći hrabrost revolucionara. U skladbi Cannonade [Kanonada] čuju se tako topovski plotuni, koje orguljaš postiže tako što nogama na pedalnoj klavijaturi svira što više tipaka istodobno, a što rezultira imitacijom topovskih udara. Rezultat je razigrana, virtuozna i upečatljiva kompozicija koja je publici u Lisinskom pružila pravu 'svečanost ritma', kako je to i bilo najavljeno u naslovu koncertne večeri, rekao je nakon koncerta Pavao Mašić.


                                Mladen Tarbuk ispred Simfonijskog orkestra HRT-a (Foto: Marija Štilinović/HRT)


Foretićevoj skladbi prethodila je simfonijska pjesma Noć na pustoj gori, Modesta Petroviča Musorgskog. Drugi dio koncerta Simfonijski orkestar HRT-a ispunio je plesnim ritmovima: Suitom u klasičnom stilu  Frana Lhotke i Valcerom  Mauricea Ravela kojima su pod vodstvom maestra Mladena Tarbuka izmamili osmijeh kako na svojim tako i na licima publike.

Izravni prijenos koncerta kao i razgovor sa solistom, skladateljem i dirigentom, urednice Tatjane Čunko, mogao se pratiti na Trećem programu Hrvatskoga radija (HRT – HR3), a putem mobilnih uređaja, tableta i računala može se poslušati, do 27. svibnja, na multimedijskoj usluzi HRTi.