Spektakl za stogodišnjicu Bernsteina predvodi John Axelrod

John Axelrod ekskluzivnim nastupima u Zagrebu i Düsseldorfu, obilježava stogodišnjicu rođenja slavnog američkog skladatelja, dirigenta i pijaniste Leonarda Bernsteina, svojega prvog učitelja dirigiranja.  

Zagrebački koncert 18. listopada u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog u 19.30, bit će ujedno i prvi ovosezonski koncert ciklusa Kanconijer, zajedničkog koncertnog ciklusa Zbora i Simfonijskog orkestra Hrvatske radiotelevizije (HRT). Drugi zagrebački koncert, 20. listopada dio je ciklusa Lisinski subotom.

Dvorana Lisinski, HNK Zagreb, Kazalište Komedija, Chorakademie Dortmund i HRT udružili su snage kako bi se pridružili veličanstvenoj proslavi stogodišnjice rođenja Leonarda Bernsteina (1918. – 1990.) i po prvi put u Hrvatskoj predstavili njegovu Misu (Mass). Više od 250 glazbenika u ovoj povijesnoj koprodukciji predvodi Bernsteinov učenik – John Axelrod.


                             John Axelrod na probi sa Simfonijskim orkestrom HRT-a u studiju Bajsić
                                                                           (Foto: Marija Štilinović/HRT)


John Axelrod bio je član rock-banda, skaut rock talenata, direktor tvrtke u Nappa Valleyju prije nego što se posvetio dirigiranju. Diplomirao je 1988. na Harvardu, a dirigiranje je učio privatno kod Bernsteina (1982.). Potom je i studirao na Konzervatoriju u St. Peterburgu s Ilyom Musinom. Odrastao sam uz gospel u Texasu, studirao jazz, svirao u rock bandovima i producirao rock snimke (čak sam otkrio sastav Smashing Pumpkins!) prije negoli sam postao dirigent klasične glazbe,  kaže o sebi  Axelrod. Danas je umjetnički i glazbeni direktor Kraljevskoga simfonijskog orkestra Seville. S izuzetno raznovrsnim repertoarom, inovativnim programima i karizmatičnim izvođačkim stilom, maestro Axelrod prepoznat je kao jedan od vodećih dirigenata današnjice, tražen među orkestrima diljem svijeta.

Ne dati Bernsteinovoj Misi svoje uloženo, autorsko i dirigentsko vrijeme, značilo bi poreći učitelja, dirigenta i skladatelja koji mi je toliko toga pružio. Ono što interpretiram s dirigentske pozicije uvijek radim imajući Lennyja kao dirigenta/skladatelja na umu. Kada se ne bismo trudili dati Lennyju mjesto u panteonu velikih skladatelja koje mu pripada, značilo bi da zaboravljamo da je on bio ogledalo naših očajničkih napora da budemo dobri. Da budemo pravedni. Da budemo voljeni. 20. stoljeće bilo je za sve ljude. Uznemirujuće, ali puno oduševljenja. Tradicionalno, ali inovativno. Destruktivno, ali plodno. Lenny je utkao te teme u svoju glazbu. Ponosno ih je pokazivao na televiziji, na turnejama, u operi, na koncertima, u knjigama i predavanjima. I evo nas,  još uvijek uzvikujemo Mambo u 21. stoljeću. I danas pjevamo Things Get Broken. Prilično je aktualno. Lenny je bio čovjek svojega vremena i za sva vremena. Kao i njegova glazba,  kazao je u razgovoru s Anom Vidić za HRT, maestro Axelrod.


                                                            Leonard Bernstein ispred tv-kamera
                                  (Photo: Bert Bial, 1958, courtesy of the New York Philharmonic Digital Archives)

Spektakularno djelo praizvedeno je 1971. u povodu otvorenja novosagrađenog Kennedy Centra u Washingtonu. Iako je za uglazbljenje izabrao tekst katoličke mise, odajući tako počast J. F. Kennedyju kao prvom američkom katoličkom predsjedniku, Bernstein je uključio i židovske molitve te nove stihove na engleskom jeziku (vlastite, Stephena Schwartza i Paula Simona), kombinirajući u glazbi klasiku, pop, jazz, rock... U postkenedijevskom SAD-u, djelo je izazvalo mnogobrojne proturječnosti. S Misom, više nego s 'Pričom sa zapadne strane', Bernstein je ostavio trag i svoje najvažnije naslijeđe iz kojega svi možemo učiti, ističe maestro Axelrod i dodaje: Možda baš danas, s obzirom da se povijest ponavlja, Misa konačno nađe svoju publiku.

Može li, otkrit će i ova prva hrvatska produkcija, koja je pod vodstvom Teksašanina Johna Axelroda udružila Zbor i Simfonijski orkestar HRT-a, Zbor Opere HNK-a u Zagrebu, zbor Zagrebačkog kazališta Komedija, Dječji zbor Zapadnonjemačkog radija s američkim baritonom Jubilantom Sykesom.