Romantična večer u Lisinskom

Sinoć je u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog na koncertu Majstorskog ciklusa Simfonijskog orkestra Hrvatske radiotelevizije (HRT) pod ravnanjem šefa dirigenta Enrica Dinda gostovao Benedetto Lupo.

Talijanski pijanist Benedetto Lupo u međunarodnoj kritici hvaljen je kao jedan od najizvanrednijih i najzanimljivijih talenata svoje generacije. Svjetsko priznanje stekao je 1989. nakon što je kao prvi Talijan osvojio brončanu medalju na Međunarodnom pijanističkom natjecanju Van Cliburn. Taj mu je uspjeh odmah osigurao zapažene debije s više značajnih američkih i europskih orkestara – Simfonijske orkestre Chicaga, Bostona Baltimorea Montreala, Filharmoniju Los Angelesa, Londonsku filharmoniju, Rotterdamsku filharmoniju, Bergensku filharmoniju… Nakon toga redovito gostuje u najpoznatijim koncertnim dvoranama diljem svijeta. Benedetto Lupo vodi majstorske tečajeve klavira na svjetski poznatoj Nacionalnoj akademiji Santa Cecilia u Rimu, gdje je 2015. proglašen 'aktivnim akademikom Santa Cecilie' kao i širom svijeta na prestižnim institucijama. Dobitnik je brojnih međunarodnih natjecanja i nagrada, uključujući nagradu Terence Judd u Londonu. Za diskografsku kuću Harmonia Mundi Lupo je snimio Concerto Soirée Nina Rote na albumu koji je zaslužio nekoliko međunarodnih nagrada, primjerice Diapason d’Or. Za etiketu ARTS snimio je Schumannova klavirska djela uz Orkestar Talijanske Švicarske i dirigenta Petera Maagoma.


                                                      Benedetto Lupo (Foto: Marija Štilinović/HRT)

Benedetto Lupo gostovao je već u Zagrebu, kako kaže ranih 1990-ih i 2005. s Londonskom filharmonijom svirajući pod ravnanjem Vladimira Jurowskog Ravelov Koncert za glasovir i orkestar u G-duru. Ovog puta zagrebačkoj publici predstavio je jedini klavirski koncert u opusu Aleksandra Skrjabina: profinjeni i introspektivni Koncert za klavir i orkestar u fis-molu čija se glazba 'neposredno obraća svakom osjetljivom na ljepotu', kako je zapisao londonski kritičar nakon izvedbe 1914. sa skladateljem u ulozi solista. Mislim da je riječ o prekrasnom djelu koje zvuči pomalo kao dekadentni Chopin. Jako je zanimljivo jer sadržava cijelu paletu ranog Skrjabinova izričaja. Orkestracija je također zanimljiva, vrlo osebujna, ne odviše konkretna, usmjerena na stvaranje atmosfere. Djelo nije nimalo jednostavno za izvedbu, ne zato što morate odsvirati puno nota, nego zato što morate pronaći tu iznimnu atmosferu. Kao i obično, klavirska je dionica vrlo zahtjevna, tipična za Skrjabina, no jako mi se sviđa. Teme ovog djela su prekrasne. Koncert posjeduje i duboko promišljenu unutarnju strukturu koju ćete dokučiti samo ako se njime bavite vrlo temeljito. U protivnom zadržat ćete se samo na prekrasnim temama i divnom zvuku. U njemu postoji i profinjena veza između tema i simbola, onoga što ta tema predstavlja, tipično za Skrjabina. Možete jasno iščitati očaj, nadu, ljubav… Sve je to zastupljeno u koncertu, rekao je Lupo o Koncertu Gordani Krpan u razgovoru za Hrvatski radio. Svojom interpretacijom tog vrlo rijetko izvođenog djela, u suglasju sa Simfonijskim orkestrom HRT-a kojeg je vodio maestro Dindo, Lupo je pokazao svu ljepotu i romantičnost ovog klavirskog koncerta čime je očarao sve prisutne u dvorani te zasluženo dobio dug i snažan pljesak praćen uzvicima 'bravo'. Publiku je nagradio proživljenom izvedbom Skrjabinova Preludija op. 11, br. 21 u B-duru.


                           Enrico Dindo i Simfonijski orkestar HRT-a (Foto: Marija Štilinović/HRT)

Maestro Enrico Dindo i Simfonijski orkestar HRT-a ovu romantičnu večer zaokružili su istoimenom orkestralnom idilom Vatroslava Lisinskog, nastaloj 1850. u Pragu, gdje je glazbenik otišao na nikada dovršeno formalno školovanje nakon što je Hrvatima podario prvu nacionalnu operu Ljubav i zloba. Izvedbom 1. simfonije u c-molu  Johannesa Brahmsa, kojom je skladatelj odao počast Beethovenovu simfonijskom majstorstvu, u drugom dijelu koncerta, maestro Dindo okrunio je izvedbe svih simfonija svog omiljenog skladatelja.

Izravni prijenos koncerta urednice Gordane Krpan mogao se pratiti na Trećem programu Hrvatskog radija (HRT – HR3) te putem HRTi platforme. Za vrijeme stanke u dvorani mogao se poslušati razgovor s Benedettom Lupom i maestrom Dindom. Televizijska snimka urednice Marije Ramljak i redateljice Vesne Fijačko Fodor moći će se pogledati na Trećem programu HRT-a (HRT – HTV3) u jednom od nedjeljnih termina rezerviranim za klasičnu glazbu.