Biseri mađarske zborske glazbe

Zbor  Hrvatske radiotelevizije (HRT) sinoć je pod ravnanjem mađarskog dirigenta mlađe generacije, Zoltána Pada nastavio svoj koncertni ciklus Sfumato.

Na koncertu nazvanom Uz Dunav, na programu su bila djela Franza Liszta (Pater noster), Johannesa Brahmsa (Pet pjesama, op. 104), Zoltána Kodályja (Mátrai képek/Slike s Matre) te suvremenih mađarskih skladatelja – Józsefa Karaija (De profundis), Györgya Orbána (Chiaro), Mártona Leventea Horvátha (O salutaris hostia) te Leventea Gyöngyösija (Cantate Domino).

Djela Brahmsa, Liszta i Kodálya dio su standardnog zborskog repertoara koja se često izvode, dok su ostala djela s programa relativno nepoznata međunarodnoj publici, pa tako i hrvatskoj. Cilj nam je bio pronaći skladbe koje su dobro poznate, a uz njih pronaći i izvesti neke nove skladbe koje nisu tako često izvođene ovdje. Kodályeve 'Slike s Matre', jedna su od najopsežnijih obrada narodnih pjesama, u kojoj su sadržane sve najvažnije karakteristike onoga što obrade narodnih pjesama mogu biti. Lisztov 'Pater noster', originalno je skladan kao 'Vater unser', na njemačkom jeziku, a potom umetnut kao dio Lisztovog oratorija 'Christus', postavši jednom od najpoznatijih njegovih skladbi, pisanih za zbor a cappella, kazao je maestro Zoltán Pad o programu u razgovoru sa Zrinkom Matić, urednicom na Hrvatskom radiju. Izborom djela suvremenih mađarskih skladatelja maestro Pad želio je hrvatskoj publici predstaviti tri generacije skladatelja nakon, svima dobro znanog, Zoltána Kodálya.


                                                       Zoltán Pad (Foto: Marija Štilinović/HRT)

Zoltán Pad
(1980.) studirao je u Budimpešti kod Pétera Erdeia i u Münchenu kod Michaela Gläsera. Godine 2007. osvojio je nagradu publike i posebnu nagradu na 4. Međunarodnom natjecanju za mlade dirigente u organizaciji udruženja Europa Cantat. Poslijediplomski studij završio je 2011. s najvišim ocjenama i disertacijom naslovljenom 'Pasija' Dietricha Buxtehudea.  Bio je zborovođa na Središnjem konzervatoriju za glazbu u Pekingu, nakon čega je, 2009., postao šef-dirigent Zbora Kodály iz Debrecena s kojim je ostvario 130 koncerata u Mađarskoj i inozemstvu te ih isto toliko i pripremio. Zajedno su osvojili uglednu nagradu Prima. Na toj je poziciji ostao do 2014. kada je stupio na funkciju šefa dirigenta Zbora Mađarskog radija. Od 2005. predaje zborsko dirigiranje na Institutu Kodály pri Akademiji Liszt u Budimpešti. Redovito održava radionice i majstorske tečajeve te radi sa zborovima mladih. Nerijetko sudjeluje u ocjenjivačkim sudovima međunarodnih zborskih i dirigentskih natjecanja.

Publika u dvorani dobro je prihvatila sva izvedena djela i snažnim pljeskom i uzvicima odobravanja nagradila izvedbu Zbora HRT-a kojeg je nadahnuto sigurnom rukom vodio maestro Zoltán Pad.

Izravni prijenos urednice Zrinke Matić mogao se pratiti na Trećem programu Hrvatskoga radija (HRT – HR3) kao i putem mobilnih, telefona, tableta i računala na platformi HRTi, a prije koncerta mogao se poslušati i razgovor s maestrom Padom. Snimka koncerta dostupna je u Slušaonici  Hrvatskog radija.