U suradnji s MBZ-om zaključen ovosezonski ciklus Kanconijer

Zagreb, 12. travnja 2019. - Tradicionalni koncert ansambala HRT-a na Muzičkom biennalu Zagreb ovaj put, za 30. izdanje festivala, pripao je ciklusu Kanconijer Zbora i Simfonijskog orkestra HRT-a. Njihov sinoćnji nastup u koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog predvodio je gost iz Finske, maestro Ari Rasilainen, koji uz brojne angažmane diljem svijeta, trenutačno djeluje kao šef-dirigent Filharmonije Jugozapadne Njemačke iz Konstanza. Na programu su bile čak dvije praizvedbe: skladba Black Moon Lilith, Mirele Ivičević, nastala na narudžbu HRT-a te koncert za klavir i orkestar Invisible Cities Danielea Gasparinija, nastao na narudžbu Muzičkog biennala Zagreb. Drugi dio pripao je monumentalnom Pozdravu svijetu za govornika, soliste i orkestar Milka Kelemena, velikana hrvatske suvremene glazbe i utemeljitelja MBZ-a.

„Mislim da je najveći izazov Milko Kelemen jer je to jako veliko djelo i ima mnogo različitih elemenata. Moramo iznaći jako puno boja u orkestru. Uz to, sve bi trebalo uskladiti sa zborom i s naratorom. Izazovi za zbor su nevjerojatni, jer zbor pjeva velike a cappella ulomke, a potom dijelove u kojima na isti ritam pjeva različite tekstove, na različitim jezicima, u isto vrijeme. To je ogroman izvođački aparat, koji treba osjetiti. A osim toga, Milko Kelemen je ovdje junak”, rekao je uoči koncerta maestro Ari Rasilainen. Salut au monde (Pozdrav svijetu) temelji se na istoimenom spjevu američkog pjesnika Walta Whitmana, a nastao je na narudžbu Srednjonjemačkog radija iz Leipziga. Godine 1999. praizveli su ga Zbor i orkestar Srednjonjemačkog radija pod ravnanjem Marcella Viottija, a iste je godine djelo prvi put izvedeno u Zagrebu. Izvođači su tada, kao i 2004., bili ansambli HRT-a. Sinoć, dvadeset godina nakon praizvedbe, solističke dionice tumačili su Sven Medvešek kao govornik, sopranistica Monika Cerovčec, mezzosopranistica Martina Gojčeta Silić, tenor Ivan Turšić i bas Toni Nežić, dakako uz Zbor i Simfonijski orkestar HRT-a. Bio je to ne samo oproštaj od skladatelja koji nas je napustio prošle godine u 94. godini života već i pozdrav njegovoj golemoj ostavštini.

Skladba Mirele Ivičević, Black Moon Lilith, posvećena je Simfonijskom orkestru HRT-a i Željku Brkanoviću, preminulom prošle godine, u čijoj je klasi na Muzičkoj akademiji u Zagrebu skladateljica završila studij kompozicije. Naziv preuzima iz astronomije odnosno astrologije; riječ je o pojmu koji označava najudaljeniju točku u Mjesečevoj orbiti oko Zemlje, a u brojnim mitologijama javlja se kao epitom najskrivenijih i najsirovijih ljudskih poriva te moćne ženske energije. „Bilo mi je bitno da ja kao skladatelj, kad radim na novom djelu, zađem negdje gdje još nisam bila. Tu je izazov i za nas skladatelje naspram ansambla, i za sam ansambl, kako to sve što smo mi nekonvencionalno zamislili najbolje u toj zajednici dočarati”, rekla je tijekom priprema Mirela Ivičević, ujedno ovosezonska rezidencijalna skladateljica HRT-a.

Skladba Danielea Gasparinija, Invisible Cities za klavir i orkestar, nastala je zahvaljujući autorovoj pobjedi na natjecanju za petominutni klavirski koncert 29. Muzičkog biennala Zagreb 2017. Ovaj „dugometražni” klavirski koncert, kao solist uz Simfonijski orkestar HRT-a izveo je Filip Fak. „Klavir nije tretiran striktno klasično. Prije svega, orkestar nije tretiran jednostavno poput pratnje, ili ripiena. Orkestar sudjeluje u definiranju formalne strukture kompozicije, ali i u definiranju zvukovne atmosfere. Orkestar je vrlo važan”, pojasnio je Daniele Gasparini.

Koncert se mogao pratiti u izravnom prijenosu na Trećem programu Hrvatskoga radija (urednica Zrinka Matić), na platformi HRTi te je sniman i za naknadno televizijsko emitiranje (urednica Marija Ramljak).

Snimku izravnog radijskog prijenosa poslušajte ovdje.