Otvorene 44. Osorske glazbene večeri

Od sinoć pa sve do 18. kolovoza Osor je u znaku svojih 44. Glazbenih večeri koje se posljednjih 10 održava se bez njihova utemeljitelja i dugogodišnjeg ravnatelja Danijela Marušića, čija je okrugla godišnjica smrti bila povod da mu se posveti ovogodišnji festival.

U čast tom rođenom Dalmatincu, koji je živio u Zagrebu, festival je otvorila Dalmatinska misa  majstora bečke operete Franza von Suppéa, rođenog u Splitu prije točno dvjesto godina. Suppé je misu skladao sa svega šesnaest godina, a kasnije ju je revidirao i objavio u Beču. Osorska je katedrala sinoć ugostila vrhunske glazbenike, među kojima su naši poznati pjevači - baritoni Leon Košavić i Ljubomir Puškarić i tenor Domagoj Dorotić, koji su kao solisti nastupili uz orguljaša Marija Penzara i Muški zbor Hrvatske radiotelevizije (HRT) pod ravnanjem Vetona Marevcija.

Izravni prijenos mogao se pratiti na televizijskom i radijskom Trećem programu kao i putem HRTi platforme.



Izvedbom Dalmatinske mise  započeo je niz od 15 koncerata u Osoru, čija bivša katedrala već četvrto desetljeće postaje pozornica istaknutim domaćim i međunarodnim izvođačima, poput britanskih Voces8 i The Illyria Consort, slovačko-bečkog kvarteta Janoska, njemačkog kvinteta Acelga, švicarske pijanistice Rahel Senn te njezinog ruskog kolege Andreya Gugnina koji je nedavno briljirao ulaskom u finale glasovitog natjecanja Čajkovski. Zagrebački Ansambl Cantus će zajedno sa sopranisticom Christiane Boesiger izvesti melodramu 'Pierro Lunaire' Arnolda Schönberga te djela druge bečke klasike. Njihov drugi festivalski nastup rezerviran je za praizvedbu komorne opere Olje Jelaske 'U traganju za plavom pticom', prema libretu Sanje Ivić. Ansamblu se u ovoj neuobičajenoj izvedbi priključuje niz domaćih opernih pjevača, kao i osorsko-lošinjska klapa Čikat.

Upravo je u tom svjetlu – izvođenja i predstavljanja djela iz novije i starije glazbene baštine Hrvatske – osorski festival prepoznat kao istaknuto mjesto scene klasične glazbe. Niz koji otvara tandem Jelaska-Ivić tako nastavljaju nova djela Ivane Kiš, Franje Klinara, Dubravka Palanovića i Franje Đurovića, skladana na narudžbu festivala. Te nove doprinose hrvatskoj glazbenoj literaturi prate i svježe interpretacije već dobro poznatih ostvarenja: Andrey Gugnin izvest će legendarno djelo 'Osam studija za glasovir'  Borisa Papandopula, Voces8 'NoćVatroslava Lisinskog, Kvintet Acelga 'Puhački kvintet'  Srđana Dedića, riječki pijanist s njemačkom adresom Goran Filipec djela Blagoje Berse koja je nedavno izdao. S druge strane, izvođači nadolazećih generacija umjetnika nosioci su velikog dijela programa: osim već spomenutih mladih snaga iz 'Dalmatinske mise', nastupit će violinistica Katarina Kutnar (u pratnji istaknute pijanistice Katarine Krpan) te čembalist Franjo Bilić, dobitnici nagrada za zrele interpretacije.

Brojni će koncerti istraživati fenomene glazbene literature: hrvatsko-slovenski klavirski trio Peljhan-Mandič-Elezović problematizirat će žensko pismo – djelo Sanje Drakulić i Clare Schumann, londonski The Illyria Consort, pod vodstvom našeg Bojana Čićića, istražuje jadranske glazbene odjeke kasnog baroka, Stratica, Sorkočevića i Jarnovića, dok ansambl Janoska iskušava granice klasičke glazbe i njezinu komplementarnost s također bezvremenskim ostvarenjima slavnih Beatlesa. Osorska glazbena putovanja prilika su i za obilježavanje važnih obljetnica: tako će Zagrebački kvartet obilježiti stotinu godina djelovanja.

Dodatni festivalski program u Ljetnom kinu Vladimir Nazor u Malome Lošinju uključuje projekcije triju adaptacija opera u režiji Danijela Marušića: Ero s onoga svijeta  Jakova Gotovca, Ekvinocij  Ivana Brkanovića te Oganj  Blagoje Berse.