Suvremena glazba s odjekom starine za početak Sfumata

Sinoć je Hrvatskom glazbenom zavodu (HGZ), Zbor Hrvatske radiotelevizije pod ravnanjem svog šefe dirigenta, Tomislava Fačinija otvorio svoju 21. koncertnu sezonu Sfumato.

Maestro Tomislav Fačni odlučio je sezonu Zbora HRT-a otvoriti svojevrsnom autorskom večeri suvremene estonske skladateljice Galine Grigorjeve rođene na Krimu 1962. Studirala je u Odesi i Sankt Peterburgu, a usavršavala se u Tallinu te ostala je djelovati u  Estoniji kao slobodna umjetnica. Iznimna suptilnost i melodioznost njezina stila, 'orkestracija' polifonije, fluidne teksture i prekrasne harmonije, traženi su na koncertnim programima diljem Europe, pa su se djela ove glazbenice našla po prvi puta i na repertoaru Zbora HRT-a. 

Prvi dio sezone na neki način je 'prekoalpski', pa i više od toga. Krećemo s Vesperama, tj. autorskom večeri Galine Gligorjeve. Nakon toga u goste dolazi Grete Pedersen, koja doduše sa zborom radi Brucknerove Motete i 'Simfoniju' svete Hildegard (Hildegard von Bingen, op. a.), ali kao dugogodišnja voditeljica norveškog zbora ima usađeno u sebi ono što je dio te tradicije. Nakon toga slijedi program Mendelssohna s njemačkim dirigentom te još kasnije u sezoni gostuje Kaspars Putniņš, šef dirigent Estonskog filharmonijskog komornog zbora, koji sa Zborom izvodi djelo Arvao Pärta, najavio je ukratko Sfumato maestro Fačini u razgovoru sa Zrinkom Matić, urednicom izravnog prijenosa koncerta na Trećem programu Hrvatskog radija (HRT – HR3).

Odabrana djela bila su sinoć pravi uvod u vokalno-glazbeno putovanje sjeverom i sjeveroistokom Europe. Skladbe Vespers (Večernje) i In Paradisum (U raj), pisane za zbor, nadahnite istočnoeuropskom sakralnom glazbom i ranom polifonijom, nastale su 2017. odnosno 2012. Uglazbljuju sakralne tekstove: Vespers na engleskom jeziku dijelove iz molitvenika, psalama i Evanđelja po Luki, a In Paradisum liturgijski tekst na latinskom.

Djela Galine Grigorjeve izvodio je Zbor HRT-a u spoju s flautistom Stjepanom Nodilom koji je koncert otvorio skladateljičinom virtuoznom skladbom Lament , iz 2000., za solo blok-flautu. Kritičar časopisa Gramophone u recenziji skladateljičina albuma Nature morte, opisao je tu skladbu kao 'tour de force virtuozne tehnike' što je svojom sjajnom izvedbom Nodilo i potvrdio. Uz ovu skladbu odsvirao je na različitim blok flautama, Nodilo još i tri glazbena intermezza tijekom izvođenja Vespera, koja su se iako nastala još u 14. stoljeću, itekako dobro sljubila sa skladbom nastalom tek prije dvije godine. Nekako glazbe koju su dovoljno udaljene, kao i generacije koje su dovoljno udaljene, kao baka i unuk,  funkcioniraju bolje nego one blizu. Tako sam otišao u razdoblje iz kojega mnogi kompozitori, baš kao i Grigorjeva, crpe svoju inspiraciju – a to je zapravo jednostavnost i tonalni sklop i način promišljanja disonanci… te itekako idu ruku pod ruku s Grigorjevom, objasnio je odabir intermezza maestro Fačini. Publika je ovaj pomno odabran program izveden 'u jednom dahu' prihvatila vrlo dobro te je srčanošću i jačinom pljeska nadoknadila brojnost.

Koncert se mogao pratiti u izravnom prijenosu, urednice Zrinke Matić, na Trećem programu Hrvatskoga radija (HRT - HR3) kao i putem HRTi platforme, a prije koncerta, slušatelji Hrvatskog radija mogli su čuti razgovor s Tomislavom Fačinijem. Radijsku snimku koncerta možete sljedećih 7 dana poslušati u Slušaonici  Hrvatskog radija.