Marc Korovitch i Zbor HRT-a ponovo oduševili

Sinoć je Zbor Hrvatske radiotelevizije (HRT) u svom koncertnom ciklusu Sfumato, ovog puta u zagrebačkoj Bazilici Srca Isusova, još jednom ugostio cijenjenog francuskog dirigenta mlađe generacije, Marca Korovitcha.

Marc Korovitch suradnju sa Zborom HRT-a započeo u istoj sezoni (2018./2019.) u kojoj postaje šef-dirigent Zbora Švedskog radija. Osim uspješnog koncerta, prošle sezone, održao je sa Zborom i radionicu za mlade dirigente te tako stvorio gotovo obiteljski odnos s pjevačima koji besprijekorno prate svaki njegov pokret ruke i vrlo sugestivnu mimiku kojom uspješno vodi kroz vrlo teške zborske partiture.


                                                                        Marc Korovitch

Na programu su bila djela crkvene glazbe od srednjeg vijeka pa sve do 20. stoljeća. Najstarija među izabranim skladateljima bila je Hildegard von Bingen (1098. - 1179.), poznatija kao sv. Hildegarda ili Rajnska Sibila, njemačka Benediktinka, katolička mističarka, književnica i skladateljica. Njenom antifonom O frondens virga  otvoren je koncert pa je i onim slušateljima koji nisu znali kakvu će glazbu slušati odmah bilo jasno da će večer biti ispunjena mističnom glazbom koja svojom harmonijama kao da oponaša zvuka orgulja.

Nakon srednjovjekovnog uvoda program se nastavio motetima Antona Brucknera (1824. - 1896.) čija se djela koja je napisao rimokatoličku liturgiju ubrajaju u ponajbolja crkvena djela posljednjih 150 godina. Puna bazilika čula je tako njegove motete Christus factus est, Ave Maria, Inveni David, Afferentur regi (ofertorij za zbor i tri trombona), Virga Jesse floruit  i Os just, kao i dva intermezza koja su izveli gosti trombonisti Vanja Lisjak, Mario Janković, Mate Đuzel i Dalibor Kasunić.


                                      Vanja Lisjak, Mario Janković, Mate Đuzel i Dalibor Kasunić

Na programu je bio i motet Johanna Kuhnaua (1660. – 1722.) Tristis est anima mea. Kuhnau je 21 godinu bio kantor crkve sv. Tome Leipzigu, a na tom mjestu naslijedio ga je Johann Sebastian Bach. Danas je poznat prije svega kao skladatelj, a bio je aktivan i kao romanopisac, prevoditelj, pravnik i glazbeni teoretičar. Želio sam izvesti ovaj motet J. Kuhnaua, njemačkog baroknog skladatelja. Bach je pronašao ovaj njegov motet kada je u Leipzigu istraživao djela svojih prethodnika. Mislio je da je Kunhnauov motet toliko lijep da ga je obradio za zbor i orkestar, otkrio je maestro Korovitch u razgovoru sa Zrinkom Matić, urednicom izravnog radijskog prijenosa. Bruckner i Kuhnau skladali su tako da zbor zvuči veličanstveno, da ima pravi katedralni zvuk… Osobito Bruckner koji je u partiture zapisivao po čitav takt pauze zbog akustike. Jer, ako želite nastaviti nakon nekog fortissimo akorda, morate stati kako bi se prostor ispraznio od zvuka i tek onda nastaviti dalje, dodao je maestro Korovitch. Sva ta crkvena glazba za zbor ima uzore u prošlosti, u gregorijanskom koralu, u ranoj glazbi iz koji se onda gradi romantizam.

Program su zaokružili moteti Otta Olssona (1879. - 1964.), švedskog skladatelja i orguljaša 20. stoljeća. Olsson se školovao na Švedskoj kraljevskoj glazbenoj akademiji u Stockholmu gdje je i sam poslije postao profesor harmonije i orgulja. U istome je gradu djelovao i kao orguljaš crkve Gustava Vase. Svi slušatelji uživali su u njegovim skladbama Ave maris stella i Psalam 110  iz Šest himana na latinskom, za zbor. Djela Otta Olssona također su prekrasna i premda pisana u 20. st., kao i sva crkvena glazba, i on ima uzore u prošlosti, naglasio je Korovitch.

Publika je koncert pratila vrlo pozorno tek povremeno izvanredne izvedbe nagrađujući pljeskom. Kraj koncerta publika je dočekala sa srčanim dugačkim pljeskom kojim je i ispratila Zbor 's pozornice'. Bilo je lijepo vidjeti da je bazilika bila puna i mladih koji su na kraju, a kao pravi 'groupie', čekali na autogram maestra Korovitcha koji je očito osim Zbora začarao i zagrebačku publiku.  


                                                              Marc Korovitch daje autogram

Koncert se mogao pratiti u izravnom prijenosu, urednice Zrinke Matić, na Trećem programu Hrvatskoga radija (HRT - HR3) kao i putem HRTi platforme, a prije koncerta, slušatelji Hrvatskog radija mogli su čuti kratak razgovor s Marcom Korovitchem. Radijsku snimku koncerta možete sljedećih 7 dana poslušati u Slušaonici  Hrvatskog radija. Televizijska snimka koncerta urednice Lejdi Oreb i redatelja Tvrtka Grgića emitirat će se u terminu rezerviranom za klasičnu glazbu na jednom od programa Hrvatske televizije.