Ivan Repušić predvodio posvetu maestru Nikši Barezi i Dori Pejačević
27.01.2023.
13:09
Autor: HRT
PODIJELI
Ivan Repušić, Simfonijski orkestar HRT-a
Foto: Jasenko Rasol / HRT
Zagreb, 27. siječnja 2023. – Simfonijski orkestar HRT-a sinoć je održao peti koncert u ovoj sezoni Majstorskog ciklusa u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog. Program koji je predvodio maestro Ivan Repušić bio je posvećen uspomeni na maestra Nikšu Barezu, dugogodišnjeg šefa dirigenta Simfonijskog orkestra HRT-a, koji nas je napustio 14. siječnja 2022., te stotoj obljetnici smrti skladateljice Dore Pejačević. Uz njezinu Simfoniju u fis-molu, na programu su bila djela koja odaju počast dirigentskom potpisu Nikše Bareze – Čar Velikog Petka iz ParsifalaRicharda Wagnera te simfonijska pjesma Smrt i preobraženjeRicharda Straussa.
„Vodili smo se time da izaberemo program koji je obilježio život Nikše Bareze. On je jako puno svojega vremena i opusa posvetio hrvatskim skladateljima; u to se uklapa i Dora Pejačević koja uz to ima stotu obljetnicu smrti, a u drugome dijelu su to dva skladatelja kojima se Nikša Bareza jako dugo bavio i prošao njihove gotovo cijele opuse – dirigirao je sve Straussove opere, sve Wagnerove opere - tako da je to bila jedna vrsta poveznice. Radilo se o jednom izuzetno studioznom čovjeku, eruditu koji je imao enormno znanje i bio potpuno posvećen glazbi. Imao je znatiželju doći do autografa, do podataka koji bi mu stvorili široku sliko o svakom djelu koje je radio. Bio je neumoran u tome“, prisjetio se maestro Repušić.
Nikša Bareza ostat će zapamćen kao jedna od ključnih osobnosti hrvatskog glazbenog života, dirigent 'staroga kova', širokog općeg i glazbenog znanja koje mu je bilo tek temelj za poniranje u bit glazbene materije. Proveo je gotovo dva desetljeća na čelu Simfonijskog orkestra HRT-a, od 1992. do 2011., što je najdulji mandat jednog šefa dirigenta u povijesti našega orkestra.
„Nepokolebljiva posvećenost detalju i svakom taktu, gotovo fanatična predanost koja je znala biti i u raskoraku s vremenom kojim bi orkestar raspolagao za usvajanje maestrove vizije, nešto je po čemu osobno biram pamtiti Nikšu Barezu. Repertoarna širina i hrabrost, istinsko razumijevanje i poštivanje suvremene glazbe, autentična i dotjerana slika svake partiture… Smatram privilegijem što sam godinama imao priliku surađivati s umjetnikom takve razine“, riječi su prvog trombonista Simfonijskog orkestra HRT-a, Vanje Lisjaka.
Rad s maestrom Barezom dobro pamti i prvi klarinetist Domagoj Pavlović: „Ono što bi drugi nazivali pretencioznost i sitničavost, za njega je bila odgovornost prema partituri. I nikada se nije dao smesti, inzistirao je na svakom, i najmanjem detalju. Uz maestra Barezu svirao sam četrnaest godina i svo je to vrijeme od glazbenika zahtijevao strogo pridržavanje notnog teksta i ponizan pristup partituri jer jedino takvi i smijemo biti.“
Ivan Repušić, Simfonijski orkestar HRT-a, Foto: Jasenko Rasol/HRT
Ivan Repušić, Foto: Jasenko Rasol/HRT
Ivan Repušić, Simfonijski orkestar HRT-a, Foto: Jasenko Rasol/HRT
Simfonijski orkestar HRT-a, Ivan Repušić, Foto: Jasenko Rasol/HRT
Bila je ovo prigoda i za izvedbu Simfonije u fis-molu Dore Pejačević, od čije se smrti 5. ožujka 2023. navršava sto godina. Riječ je o prvoj hrvatskoj modernoj simfoniji, praizvedenoj 10. veljače 1920. u Dresdenu. Zrelo djelo, gustog, zasićenog kasnoromantičarskog sloga i bogate orkestracije, kao istinski odraz tadašnjih zbivanja na europskoj glazbenoj sceni, (ponovno) se prepoznaje u europskim razmjerima, a upravo će maestro Ivan Repušić početkom ožujka predvoditi i izvedbu u Frankfurtu.
„Moj prvi nastup u Frankfurtu sa Frankfurtskim radijskim orkestrom će biti dva dana prije njezine obljetnice smrti u Münchenu. Ona je prije 40 godina zapravo otkrivena u Hrvatskoj, sada imamo i film o njoj, sada vidimo da i drugi orkestri već izvode njezinu Simfoniju. Lijepo je da to djelo, i takva priča o jednoj ženi, grofici koja se u to vrijeme bavila skladanjem, dobivaju svoje mjesto u svijetu i sigurno će zaintrigirati i izvođače i publiku“, rekao je maestro Repušić koji će svoj boravak u Zagrebu iskoristiti i za studijsko snimanje Simfonije u fis-molu sa Simfonijskim orkestrom HRT-a.