Nadahnuto tumačenje rukopisa Dore Pejačević i majstora romantizma

09:50 / 25.02.2022.

Autor: HRT

Jelena Kordić, György G. Ráth, Simfonijski orkestar HRT-a

Jelena Kordić, György G. Ráth, Simfonijski orkestar HRT-a

Foto: Jasenko Rasol / HRT

Zagreb, 25. veljače 2022. – Šesti po redu koncert u Majstorskom ciklusu Simfonijskog orkestra HRT-a donio je gostovanje mađarskog dirigenta Györgya Györiványija Rátha i mezzosopranistice Jelene Kordić te program bogat romantičarskim senzibilitetom i poetskom ekspresijom. Sinoć su se u Dvorani Lisinski mogla čuti djela koja tematiziraju glazbeno stvaralaštvo nadahnuto literarnim predlošcima: uvertira Manfred Roberta Schumanna, Četiri pjesme za glas i orkestar Dore Pejačević, uvertira-fantazija Romeo i Julija Petra Iljiča Čajkovskog i simfonijska pjesma Tasso – lamento e trionfo Franza Liszta.

U središtu programa bile su Četiri pjesme za glas i klavir naše skladateljice Dore Pejačević, po majci mađarskog podrijetla, pa je i dirigent György Györiványi Ráth izrazio osobito zadovoljstvo što ima prigodu predvoditi izvedbu njezina djela.


Uoči stote obljetnice smrti Dore Pejačević, koja se navršava sljedeće godine, kada i međunarodni glazbeni akteri sve više otkrivaju njezino stvaralaštvo (nedavno su Simfonijski orkestar BBC-a te Orkestar lajpciškog Gewandhausa izvodili njezinu Simfoniju), Simfonijski orkestar HRT-a podsjeća ne samo na njezin instrumentalni opus (primjerice Koncert za klavir i orkestar u izvedbi Martine Filjak pod ravnanjem Aleksandra Markovića na upravo objavljenom CD-u Povijesni koncert 1916.: stoljeće poslije) već i na vokalno stvaralaštvo. Upravo je Dora Pejačević, kao jedan od najprepoznatljivijih predstavnika hrvatske glazbene moderne, zaslužna i za pojavu orkestralne solo pjesme u hrvatskoj glazbi što je odraz njezina trajnog zanimanja za vokalnu liriku. Susreti s profiliranim pjesnicima i njihovim tekstovima – Karlom Krausom, Rainerom Mariom Rilkeom i Karlom Henckellom - rezultirali uglazbljenjima originalnih, njemačkih stihova, u pjesmama: Preobraženje, Ljubavna pjesma i Dvije leptirove pjesme.


Nadahnuto ih je sinoć tumačila mezzosopranistica Jelena Kordić koja trenutačno djeluje kao članica Nacionalnog kazališta iz Mannheima te ostvaruje nastupe diljem Europe. Njezine se suradnje s HRT-om sjećamo još iz 2019. godine kada je tumačila ulogu Dome u koncertnoj izvedbi Ere s onoga svijeta Jakova Gotovca u Münchenu, uz Zbor HRT-a, Orkestar Minhenskog radija i maestra Ivana Repušića. Sada se prepustila introspektivnom senzibilitetu Dore Pejačević u susretu s istančanom instrumentacijom.


„Iznimno sam počašćena što me je Simfonijski orkestar HRT-a, zajedno s maestrom Ráthom, pozvao da izvodimo ove prekrasne pjesme Dore Pejačević. One bude nostalgiju, ali i nadu, radost, posebno u ovom ne tako lijepom razdoblju. Ona jako dobro zna kako pisati za glas, za mezzosopran. Moram priznati da itekako odgovara mezzosopranskoj lagi“, rekla je Jelena Kordić za televizijsko snimanje koncerta koje će se uskoro naći na programu HTV-a.


Četiri pjesme za glas i klavir u izvedbi Jelene Kordić ovom su prigodom i studijski snimljene za fonoteku HRT-a.

Maestro György Györiványi Ráth upravo je završio svoj angažman na mjestu umjetničkog direktora Opere u Nici, a nakon ovoga, očekuju ga koncerti u Milanu, Budimpešti i Krakowu. Posljednji put predvodio je Simfonijski orkestar HRT-a 2018., no za naš ga orkestar vezuju i ranije uspomene:


„Bio sam ovdje puno puta u devedesetima. Puno sam radio s Filharmonijom i s Radijskim orkestrom, a ponuđen mi je bio i ugovor za šefa dirigenta početkom 1990-ih… Tako da imam davnu vezu s orkestrom. Ovaj je orkestar jako prijateljski, sviđaju mi se ljudi, radio sam s njima dosta i u prošlosti i u novije vrijeme, jako lijepo surađujemo“, otkrio je uoči nastupa.


U sinoćnji program skladno je uklopio djela nastala polovicom, odnosno u drugome dijelu 19. stoljeća. Program je započela uvertira Manfred Roberta Schumanna, koja je nastala kao dio svojevrsne melodrame prema istoimenoj dramatskoj poemi Lorda Byrona, a koju je sam skladatelj smatrao svojim najsnažnijim ostvarenjem. Snažnu dramatiku, moćnu orkestraciju i kontraste predstavili su članovi Simfonijskog orkestra HRT-a i u uvertira-fantaziji Romeo i Julija Petra Iljiča Čajkovskog te simfonijskoj pjesmi Tasso – lameto e trionfo Franza Liszta kojima su književni predlošci - Shakespeare, odnosno Goetheov i Byronov prikaz života talijanskog pjesnika Torqata Tassa - poslužili za ostvarenja intenzivne ekspresije i ljepote.


Koncert se mogao pratiti u izravnom prijenosu na Trećem programu Hrvatskoga radija. Snimka je dostupna na platformi HRTi i na Slušaonici Hrvatskoga radija.


Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!