12:54 / 30.05.2021.

Autor: HRT

Simfonijski orkestar HRT-a i MBZ: Raznolikost suvremenog orkestralnog stvaralaštva

Yalda Zamani, skladatelji, Simfonijski orkestar HRT-a

Yalda Zamani, skladatelji, Simfonijski orkestar HRT-a

Foto: Marija Štilinović / HRT

Simfonijski orkestar HRT-a udružio se Muzičkim biennalom Zagreb u svojemu Majstorskom ciklusute nastupio u subotu, 29. svibnja 2021. pod vodstvom dirigentice Yalde Zamani u programu posvećenom suvremenom orkestralnom stvaralaštvu. U predasima od orkestralnog zvuka nastupio je Papandopulo kvartet.


Glasoviti festival suvremene glazbe, Muzički biennale Zagreb, ove godine održava se 31. put i obilježava 60 godina od osnutka, a Hrvatska radiotelevizija pridružila mu se sudjelovanjem Simfonijskog orkestra HRT-a što se moglo pratiti i u izravnom prijenosu na Trećem programu Hrvatske televizije iz Male dvorane Doma sportova.


Umjetnička ravnateljica MBZ-a, Margareta Ferek Petrić Petrić, i sama skladateljica, u najavi koncerta opisala je koncepciju ovoga programa:


- Forma programa za Simfonijski orkestar HRT-a izvorno je bila zamišljena za prostor KDVL-a, te se prilagodila potrebama neuobičajnog konteksta u sportskoj dvorani. Predkoncertni program kojeg izvodi Papandopulo kvartet prisjetit će nas na važnog bijenalskog gosta Johna Caga kojeg će ovi svestrani glazbenici izvesti postavljeni na četiri različite prostorne pozicije. Orkestralni program nas vodi na put između Francuske i Hrvatske, predstavljajući aktualne živuće skladateljice i skladatelje mlađe i srednje generacije tih zemalja s važnom posvetom i sjećanjem na Ivu Maleca koji je svojim djelovanjem ostavio neizbrisiv trag u svoje obje domovine. Papandopulo kvartet će nam usred koncerta nakratko preusmjeriti pažnju od snažnog, voluminoznog orkestralnog zvuka i osvježiti program djelom Mirele Ivičević. Orkestrom ravna precizna, svestrana i energična Yalda Zamani.


Dirigentica Yalda Zamani, alžirsko-iranskog podrijetla, školovana u Iranu, te Beču i Frankfurtu, gdje se specijalizirala za tumačenje suvremene glazbe, ali i primjenu tehnologije i umjetne inteligencije na izvedbenu praksu, o svojemu je umjetničkom putu rekla: - S vremenom sam počela otkrivati tu kolaborativnu dinamiku koja se stvara između dirigenta, skladatelja i glazbenika. Bilo je to poput ljubavnog trokuta, s puno razmjena, činilo mi se vrlo zanimljivim. 


Ovo joj je bio prvi nastup na Muzičkom biennalu Zagreb te uz Simfonijski orkestar HRT-a.


Znalački je predvodila kompleksan program koji je, osim francuske poveznice među autorima orkestralnih skladbi, bio i podsjetnik na velikane suvremene klasične glazbe te prikaz raznolikosti recentnog hrvatskog i svjetskog orkestralnog stvaralaštva. Sjajni Papandopulo kvartet (Nikola Fabijanić, sopran saksofon, Gordan Tudor, alt saksofon, Goran Jurković, tenor saksofon i Tomislav Žužak, bariton saksofon) je pak podsjetio na velikana Johna Cagea s uvodnom skladbom Four5 te na djelo Goldspell naše skladateljice koja djeluje u Beču, Mirele Ivičević.


Znakovito je da su i Simfoničari i dirigentica tijekom priprema blisko surađivali sa svim (živućim) autorima čija je prisutnost dala posebnu dimenziju i samome koncertu. Program je otvorila skladba After Spring brazilske skladateljice Michelle Agnes Magalhaes, koncert za četiri udaraljkaša i orkestar u kojemu su se kao solisti na setu raznolikih udaraljki iskazali udaraljkaši Simfonijskog orkestra HRT-a: Francesco Mazzoleni, Krunoslav Benko, Luis Camacho Monteallegre i Andrea Pedron. Hrvatske autore predstavljali su Sanda Majurec s djelom Springs iz 2017., temeljenom na principu varijacija, te Matko Brekalo sa skladbom Gaul koju je napisao upravo na narudžbu 31. MBZ-a i koja je ovom prigodom praizvedena. 


Skladatelj Ivo Malec, davne je 1959. otišao u Pariz gdje je djelovao do kraja života, te se smatrao više francuskim negoli hrvatskih skladateljem. No, njegova skladba Sigma, za veliki orkestar, praizvedena je upravo na MBZ-u davne 1963. godine. Naposljetku, Simfoničari su izveli skladbu Denkklänge, trenutačno jednog od najistaknutijih protagonista suvremenog zvuka, Raphaëla Cenda, za kojega se pokazalo da je podrijetlom vezan za ove krajeve. Višestruko nagrađivan za svoj istraživački rad na konceptu tzv. instrumentalne saturacije, Cendo ga je koristio i u ovome djelu, praizvedenom 2017. u Parizu.

Snimka izravnog prijenosa koncerta na Trećem programu HTV-a (redateljica Mirena Stijačić; urednici Jana Haluza, Željen Klašterka; voditelj Dražen Ilinčić) dostupna je na platformi HRTi 72 sata nakon emitiranja. U četvrtak, 3. lipnja u 20 sati poslušajte snimku koncerta i na Trećem programu Hrvatskoga radija (urednica Gordana Krpan).

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!