11:04 / 21.05.2021.

Autor: HRT

Sjajna suradnja Simfonijskog orkestra HRT-a i maestra Valentina Egela

Valentin Egel, Simfonijski orkestar HRT-a

Valentin Egel, Simfonijski orkestar HRT-a

Foto: Marija Štilinović / HRT

U Maloj dvorani Doma sportova Simfonijski orkestar HRT-a održao je, u četvrtak, 20. svibnja 2021., još jedan koncert u ovoj sezoni Majstorskog ciklusa. Na programu su bile simfonijska pjesma Začarano jezero Anatolija Ljadova i Slike s izložbe Modesta Petroviča Musorgskog u orkestraciji Mauricea Ravela, a prethodila im je praizvedba djela hrvatskog skladatelja mlađe generacije, Davora Branimira Vinczea, nadahnutog upravo Musorgskijevim Slikama s izložbe. Program je predvodio maestro Valentin Egel.

Mladi njemački dirigent Valentin Egel pobjednik je 7. Međunarodnog natjecanja mladih dirigenata Lovro von Matačić koje se 2019. održalo u Zagrebu, što mu je otvorilo niz mogućnosti u daljnjoj karijeri, pa je tako nedavno postao šef dirigent Opere Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca u Rijeci i Riječkog simfonijskog orkestra. Jedna od pobjedničkih nagrada na natjecanju Matačić bila je nastup sa Simfonijskim orkestrom HRT-a, koji je upravo realiziran.


„Divno se vratiti ovom orkestru s divnim glazbenicima koji žive za glazbu i naravno, zahvalni su, zajedno sa mnom, što možemo svirati, unatoč svim okolnostima. Simfonijski orkestar HRT-a, kao što je to bilo i na natjecanju Matačić, je prekrasan orkestar; svi su otvoreni za sve što želim pokušati, za dijalog, čak i u stankama spremni su raspravljati o pojedinostima, osjećaju se vrlo bliskima glazbi, prekrasna atmosfera vlada u orkestru“, otkrio je maestro Egel u prilogu izravnog televizijskog prijenosa koncerta.


Program je otvorila spomenuta praizvedba, djelo Davora Branimira Vinczea (koji je nedavno doktorirao glazbu na Sveučilištu Stanford) punog naslova Reimagination of Ravel's Reiteration of Mussorgsky's Reconfiguration of Hartmann's Picture. U njemu je skladatelj koristio tehniku koju je sam osmislio i nazvao microllage, a koja, kako je pojasnio, „upotrebljava pred-postojeći materijal kao strukturnu česticu, koja, premda sa sobom nosi određena obilježja originala, gubi svoju originalnu funkciju u finalnoj strukturi“. Nadahnut Hartmannovim slikama (ali na drukčiji način od Musorgskog), uz isječke iz Slika s izložbe, koristeći istu instrumentaciju i instrumentalne podgrupe kao i Ravel, stvorio je estetski drugačije djelo koje prije svega ispituje „međuprostor koji Musorgski ili Ravel nisu istražili, a teoretski su s danim materijalom mogli“.


Više o skladatelju i njegovu radu poslušajte u emisiji Putovi hrvatske glazbe Trećeg programa Hrvatskog radija.

Takvo inovativno djelo zahtijeva i drugačiji razmještaj instrumenata u orkestru od onoga na koji smo navikli, a kojemu su se glazbenici vratili u djelima ruskih majstora 19. stoljeća kako bi prenijeli njihov orkestralni kolorit: u Začaranom jezeru Anatolija Ljadova, i Slikama s izložbe njegova starijeg suvremenika Modesta Petroviča Musorgskog. Dakako, glasovite Slike s izložbe čuli smo u čuvenoj orkestraciji Mauricea Ravela, koja je, kako smo se mogli uvjeriti i u tumačenju članova Simfonijskog orkestra HRT-a i maestra Egela, iz Musorgskijeve izvorno klavirske verzije 'izvukla' zvukovne boje orkestralnih instrumenata koje idealno ilustriraju sadržaj i atmosferu slika kojima su nadahnute.

     

Osim u dvorani, koncert se mogao pratiti i u izravnom prijenosu na Trećem programu Hrvatskoga radija (urednica i voditeljica: Gordana Krpan) i Trećem programu Hrvatske televizije (urednica: Marija Ramljak; voditeljica: Jana Haluza). Snimke su dostupne 72 sata nakon emitiranja na platformi HRTi te u Slušaonici Hrvatskoga radija sedam dana nakon emitiranja.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!