11:28 / 16.04.2021.

Autor: HRT

Svečanost glazbe i glazbenika u Majstorskom ciklusu Simfonijskog orkestra HRT-a

Simfonijski orkestar HRT-a, Aleksandar Marković

Simfonijski orkestar HRT-a, Aleksandar Marković

Foto: Marija Štilinović / HRT

Nakon čak četiri mjeseca, Simfonijski orkestar HRT-a u četvrtak, 15. travnja 2021. ponovno je nastupio pred publikom uživo, u Maloj dvorani Doma sportova. Koncert iz Majstorskog ciklusa se dakako mogao pratiti u izravnom prijenosu na Trećem programu Hrvatskoga radija i Trećem programu Hrvatske televizije, a na programu je bila velebna Osma simfonija Antona Brucknera, čiju je izvedbu predvodio maestro Aleksandar Marković.


Dirigent međunarodna ugleda koji iza sebe ima pozicije šefa dirigenta odnosno glazbenog ravnatelja Tirolskog državnog kazališta, Simfonijskog orkestra u Innsbrucku, Filharmonije iz Brna te Opere North u Leedsu, redovito surađuje sa Simfonijskim orkestrom HRT-a. Izbor jednog od najgrandioznijih simfonijskih ostvarenja - Brucknerove Osme simfonije – ovoj je prigodi dao posebnu dimenziju svečanosti:


- Vrlo sam uzbuđen oko cijelog ovog projekta jer ovo nije svakidašnji Majstorski ciklus, ovo je jedan statement koji mi izvodimo, jedan signal koji šaljemo svijetu time što izvodimo Brucknerovu Osmu, ovako veliku simfonijsku glazbu u ovo vrijeme mjera predostrožnosti, pandemije, svega ostaloga. Radimo ustvari nešto za što mislim da se na planeti trenutno nigdje ne događa - istaknuo je maestro Marković uoči koncerta u razgovoru s voditeljicom izravnog televizijskog prijenosa Janom Haluzom.


Maestro je predvodio veliki sastav simfonijskog orkestra - gotovo osamdeset glazbenika, raspoređenih na prostranoj pozornici Male dvorane Doma sportova, pa je svakako bio izazov uskladiti zvuk s prostorom među glazbenicima te postići raskoš i ekspresiju zvuka kakvu zahtjeva Brucknerova Osma simfonija, izvedena u ediciji Roberta Haasa.


- Vrlo sam ponosan, vrlo sam sretan. Orkestar je partituru shvatio jako ozbiljno, jako je proniknuo u nju. Napravili smo jednog Brucknera koji je istovremeno i grandiozan i elastičan, organski se razvija od stavka do stavka. Bez obzira na veličinu i širinu forme, ono što je specifično za našu interpretaciju večeras, ono što sam pokušavao da izradim s orkestrom je smjena pasaža koje su, da tako kažem, mehaničke prirode, kao da su orguljaške, što je za Brucknerov stil tipično, i pasaža u kojima on traži jednu vrstu vrlo osobnog izraza, jedne grandioznosti i granitnih akorada, koji se nalaze u limenim i drvenim puhačima“, otkrio je nadalje maestro Marković.


Djelo koje su dočekale i kritike i oduševljenje nakon praizvedbe 1892., najčešće se opisuje kao svojevrsni misterij u kojemu je skladatelj naizgled suočio simfonijsku vrstu s Wagnerovom i Beethovneovom ostavštinom, i koji se intenzitetom i opsegom nameće kao izazov i izvođačima i slušateljima.


Ako se tome pridoda i izazov izvedbe takvoga ostvarenja u pandemijskim okolnostima, sinoćnji događaj nam se ukazuje kao prava svečanost glazbe i glazbenika, i pokazatelj da je, uz mjere predostrožnosti, disciplinu i dobru organizaciju, on moguć na najvišoj razini.


Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!