Univerzalna glazbena poruka Maxima Rysanova i Simfonijskog orkestra HRT-a

14:05 / 11.03.2022.

Autor: HRT

Franjo Bilić, Maxim Rysanov, Simfonijski orkestar HRT-a

Franjo Bilić, Maxim Rysanov, Simfonijski orkestar HRT-a

Foto: Jasenko Rasol / HRT

Zagreb, 11. ožujka 2022. – Nakon sjajnog nastupa uz Simfonijski orkestar HRT-a i maestra Enrica Dinda u svibnju 2021., u Majstorski ciklus sinoć se, u dvostrukoj ulozi solista i dirigenta, vratio Maxim Rysanov. Predvodio je Simfonijski orkestar HRT-a u izvedbi Muzike za gudače i čembalo Frane Paraća i Suite u starome stilu Dobrinke Tabakove – u kojima je kao čembalist nastupio Franjo Bilić – te Četvrte simfonije Petra Iljiča Čajkovskog.

Rođen u Ukrajini, školovan u Moskvi te u Londonu gdje je na Guildhall School of Music and Drama studirao violu i dirigiranje, Maxim Rysanov danas živi u Budimpešti odakle vodi karijeru cijenjenog violista i dirigenta. Kao rođeni Ukrajinac, no podrijetlom vezan i za Rusiju, iznimno je pogođen ratnim zbivanjima o čemu je rekao:


„Prvi tjedan doslovno nisam mogao ništa raditi, otkad sam saznao za rat. Nisam se mogao pripremati ni za ovaj koncert. Stalno sam čitao vijesti, bio anksiozan, nisam mogao spavati. Stalno razgovaram s obitelji, oni su pokraj Harkiva, a neki od njih i moja majka u posljednjem su trenutku pobjegli iz Kijeva na zapad. Već drugi tjedan prolazi od katastrofe koja se događa. Iskreno se nadam da će se uskoro sve završiti i da će neki sporazum biti postignut.“


Muzika za gudače i čembalo antologijsko je djelo iz opusa Frane Paraća, nastalo 1983. za Zagrebačke soliste. „Interesantno je da se večeras izvodi na isti datum kada je i praizvedena 1983., prije punih 39 godina. To je skladba koja zahtijeva veliku koncentraciju, melankolična je, puna atmosfere. Prisutnost tonaliteta, dijatonike, politonalitetnosti, a isto tako i mekanih klastera, čine tu skladbu u vremenu kad je nastala, a i večerašnja izvedba dokazuje da ona živi i danas“, rekao je skladatelj i akademik Frano Parać za HRT, prisustvujući sinoćnjoj izvedbi.


Solističku dionicu čembala, uz gudače Simfonijskog orkestra HRT-a, tumačio je mladi i nagrađivani čembalist i dirigent Franjo Bilić: „Velika mi je čast i zadovoljstvo, jer je pri praizvedbi skladbe, dionicu čembala tumačila moja prva profesorica čembala, Višnja Mažuran, svojevrsna utemeljiteljica zagrebačke, a možemo reći i hrvatske čembalističke škole“, otkrio je.


Svoje mjesto za čembalom imao je i u Suiti u starome stilu, s podnaslovom Dvorska luda Amareu, za solo violu, gudače i čembalo. „Prvi put se susrećem s djelom Dobrinke Tabakove, mlade skladateljice koja je na poseban način spojila solističku ulogu čembala s komornim muziciranjem. Naime, čembalo je uvijek u povijesti tretiran kao basso continuo instrument, prije svega u ansamblima, i ta je crta najviše izražena u ovome djelu kojim je Tabakova htjela ostvariti arhaičan prizvuk i napraviti posvetu Jean-Philippeu Rameauu“, pojasnio je Franjo Bilić.


Bila je to prva izvedba Suite u starome stilu Dobrinke Tabakove u Hrvatskoj. Riječ je o djelu nastalome 2006. godine upravo za Maxima Rysanova koju ju je i praizveo, i koji je i ovom prigodom, kao solist, pokazao majstorstvo zbog kojega je jedan od najcjenjenijih violista u svijetu.


Drugi dio bio je posvećen Četvrtoj simfoniji Petra Iljiča Čajkovskog u kojoj je zasjao puni sastav Simfonijskog orkestra HRT-a. Djelo koje proporcijama i intenzitetom izraza ostavlja dojam preispitivanja tema mnogo većih od glazbe same doista je na simboličan način - preko slavne sudbinske moto-tema do konačne katarze – pružilo dojam iskaza univerzalnog značaja.


„Čajkovski je glazba na kojoj sam odrastao. Imao sam razdoblje kada sam o njemu razmišljao kao o pomalo banalnom, premelodičnom skladatelju, no onda sam shvatio da su njegove melodije jednostavno božanske, kao i kod Mozarta. To je toliko jednostavno, a genijalno. Ponovno sam se zaljubio u Čajkovskog“, zaključio je Maxim Rysanov prigodom televizijskog snimanja koncerta koji će se uskoro naći i na programu HTV-a.


Koncert se mogao pratiti u izravnom prijenosu na Trećem programu Hrvatskoga radija. Snimka je dostupna na platformi HRTi i u Slušaonici Hrvatskoga radija.


Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!