Miron Hauser o stoljeću orkestralnog jazza

03.06.2025.

18:42

Autor: HRT

Miron Hauser, Jazz orkestar HRT-a
Miron Hauser, Jazz orkestar HRT-a
Foto: Marija Štilinović / HRT

Programom koji spaja prošlost i sadašnjost jazza, Jazz orkestar HRT-a  u petak, 6. lipnja u 21 sat u Klubu Kazališta Komedija, ponosno prikazuje svoju dugu tradiciju i slavi stoljeće jazza! „Lude dvadesete“ godine prošloga stoljeća prijelomni su trenutak u povijesti glazbe - jazz se tada s ulica i klubova preselio u koncertne dvorane i na radijske programe te postao globalni fenomen. Jazz orkestri postali su glavne zvijezde plesnih dvorana, velikih koncerata i ludih zabava.

„Najvažnije stvari su se događale od sredine tridesetih do kraja četrdesetih godina 20. stoljeća kada su big bandovi bili po svim plesnim dvoranama po cijelome svijetu i bili sastavni dio svake zabave“, započinje priču o jazzu umjetnički voditelj Jazz orkestra HRT-a Miron Hauser.

Jazz orkestar HRT-a, Miron Hauser

Jazz orkestar HRT-a, Miron Hauser

Foto: Marija Štilinović / HRT

„Do pojave Beatlesa, jazz je bio popularna, plesna glazba, a mi smo otišli i u eru prije, gdje su već nastali ansambli slični današnjem jazz orkestru, ali to su bili manji jazz sastavi. Imali bi po dvije trube, trombona i saksofona, ili tri trube, tri trombona, četiri saksofona. U dvadesetim godinama nisu postojali big bandovi kakve imamo danas, međutim mi u orkestru imamo stručnjaka za glazbu iz doba prohibicije, a to je Marko Šolman, tako da smo ga iskoristili da napiše kompoziciju s kojom otvaramo program, a koja je potpuno u tom stilu, zvuči autentično, samo što je orkestrirana za veći ansambl, za naš big band“, najavio je umjetnički voditelj Jazz orkestra HRT-a prvi blok programa i skladbu I Wonder Why I Had To Fall For You Marka Šolmana, ujedno jednog od virtuoza trube našega orkestra.

Marko Šolman

Marko Šolman

Foto: Renato Branđolica / HRT

„Nakon toga sviramo Sing Sing Sing Louisa Prime. To je početak prave big band ere – Glen Miller, Tommy Dorsey... svi oni najveći hitovi iz tog doba. Među dva najveća orkestra tog vremena bili su oni Counta Basiea i Dukea Ellingtona, kojima smo naravno morali odati počast. Potom slijedi glazba Charlesa Mingusa koji nije imao svoj jazz orkestar niti je postojao jazz orkestar koji je svirao njegovu glazbu u to doba, no postoji danas, a to je Mingus Big Band, osnovan nakon njegove smrti, a svira njegovu glazbu u vlastitim aranžmanima“, vodi nas dalje Miron Hauser kroz stoljeće, te stiže do Intime Miljenka Prohaske „najdugovječnijeg šefa dirigenta našega orkestra i važne osobnosti ne samo kod nas nego na cijeloj svjetskoj jazz sceni“. Upravo njegovu 100. obljetnicu rođenja obilježavamo ove godine.

Miljenko Prohaska i Plesni orkestar RTZ

Miljenko Prohaska i Plesni orkestar RTZ

Foto: arhiv / HRT

S Intimom ulazimo u šezdesete godine prošloga stoljeća kada trubač Thad Jones i bubnjar Mel Lewis u New Yorku osnivaju Thad Jones/Mel Lewis Jazz Orchestra.


„Orkestar i danas postoji i zove se Vanguard Jazz orchestra, a svira svaki ponedjeljak u Village Vanguard Jazz klubu u New Yorku. To je već doba kada jazz više nije bio toliko plesna glazba, počelo se više pažnje pridavati umjetničkom aspektu nego zabavnom, tako da jazz postaje al pari s klasičnom glazbom što se tiče aranžmana, orkestriranja, umijeća sviranja muzičara. To je već radio i Duke Ellington, ali ovdje to kreće u punom jeku. Naravno, tu je i Buddy Rich – ako postoji najpoznatiji bubnjar na svijetu to je Buddy Rich koji je vodio svoj jazz orkestar. Sviramo Winning the West koju je za njega napisao Bill Holman.“


Sljedeće razdoblje je moderni jazz čiji je istinski majstor Jim McNeely. „Sviramo apsolutno remek-djelo Jima McNeelyja, Lickety Split, koje se može smatrati modernom jazz glazbom, a koju također izvodi Vanguard Jazz orchestra“, nastavlja Miron Hauser.


Luka Žužić, Jazz orkestar HRT-a

Luka Žužić, Jazz orkestar HRT-a

Foto: Marija Štilinović / HRT

Gotovo osam desetljeća kontinuiranog trajanja Jazz orkestra HRT-a – što ga čini jednim od najstarijih europskih radijskih big bandova – odražava turbulentan put koji je jazz glazba prošla do danas, uz istovremeno stvaranje prepoznatljivog izraza usmjerenog na domaći repertoar. Bila je to, uz ostalo, vizionarska ideja Miljenka Prohaske: skladateljsko stvaralaštvo samih članova kao jedan od zaštitnih znakova Jazz orkestra HRT-a. Stoga za kraj – „ono što je nekako i himna našega orkestra, Vehnu, vehni fijolica Luke Žužića“, zaključuje svoj poziv na putovanje u prošlost jazza i nazad Miron Hauser.


Ne propustite priliku čuti stoljetni zvuk jazza!


ULAZNICE


Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!