Subota, 22. lipnja 2024. u 21 sat
Trg kralja Tomislava, Zagreb
Zagreb Classic: Filmska klasika
13.06.2024.
15:14
Autor: HRT
Subota, 22. lipnja 2024. u 21 sat
Trg kralja Tomislava, Zagreb
Zagreb Classic: Filmska klasika
Simfonijski orkestar HRT-a
Valentin Egel, dirigent
Martina Filjak, klavir
Davor Nekjak, bariton
Josipa Bilić, sopran
Gabrijela Deglin, sopran
Richard Strauss: Tako je govorio Zaratustra – uvod
(2001.: Odiseja u svemiru, 1968.)
Johann Strauss ml.: Na lijepom plavom Dunavu (Uvod, Valcer 1, Coda)
(2001.: Odiseja u svemiru)
Pietro Mascagni: Intermezzo iz opere Cavalleria rusticana
(Razjareni bik, 1980.)
Wolfgang Amadeus Mozart: Duet Papagene i Papagena iz opere Čarobna frula
(Ljubavna pisma s predumišljajem, 1985.)
Wolfgang Amadeus Mozart: Duet Grofice i Susanne Sull'aria...che soave zeffiretto iz opere Figarov pir
(Iskupljenje u Shawshanku, 1994.)
Ludwig van Beethoven: 2. stavak, Allegretto iz 7. simfonije
(Kraljev govor, 2010.)
Richard Wagner: Kas Valkira iz glazbene drame Die Walküre
(Apokalipsa danas, 1979.)
Gustav Mahler: 4. stavak, Adagietto iz 5. simfonije
(Smrt u Veneciji, 1971.)
Edvard Grieg: U predvorju gorskog kralja, iz suite br. 1 Peer Gynt
(M, 1931.)
Samuel Barber: Adagio za gudače
(Vod smrti, 1986.)
George Gershwin: Rapsodija u plavom
(Manhattan, 1979. / Veliki Gatsby, 2013.)
Gioachino Rossini: Uvertira iz opere Wilhelm Tell
(Usamljeni osvetnik, 2013.)
Zagreb Classic open air , još od 2016., istinski je doživljaj za sve ljubitelje klasične glazbe. Vrhunski svjetski i hrvatski glazbenici krajem lipnja za Zagrepčane i njihove goste izvode najbolje od glazbene klasike i to na jedinstvenoj pozornici pod zvijezdama na jednom od najljepših zagrebačkih trgova, Trgu kralja Tomislava.
Kao i prethodnih godina svojim koncertom otvara ga Simfonijski orkestar HRT-a. Ovog puta predvodi ga maestro Valetin Egel dok će kao solisti nastupiti vrhunski hrvatski solisti – pijanistica Martina Filjak, sopranistice Josipa Bilić i Gabrijela Deglin te bariton Davor Nekjak.
Ljubitelji filmova nesumnjivo znaju koliko glazba znači za doživljaj filma, a kada je riječ o klasičnoj glazbi ona može filmskom projektu podariti osobitu dimenziju. Osim što nosi bogatu tradiciju, njezina prepoznatljivost služi povezivanju priče, naglašavanju određenih aspekata radnje i daljnjem angažmanu gledatelja/slušatelja.
Brojna su remek-djela klasične glazbe odigrala važne, katkad i neočekivane, uloge u filmovima. Među posebno upečatljivima je simfonijska pjesma Tako je govorio Zaratrustra Richarda Straussa u znanstveno-fantastičnom filmu 2001.: Odiseja u svemiru redatelja Stanleya Kubricka. Uvodna scena - epski trenutak za čovječanstvo kada pretpovijesni pretci uče kako se služiti oružjem – nezaboravna je upravo zahvaljujući Straussovoj glazbi. Među ostalim Kubrickovim izborima za ovaj film je i Valcer na lijepom plavom Dunavu Johanna Straussa ml. Sličnu dojmljivost podarila je moćna glazba iz 3. čina glazbene drame Die Walküre Richarda Wagnera u legendarnoj sceni masovnog zračnog napada helikopterima u klasiku Apokalipsa danas Francisa Forda Coppole. Na drugom kraju spektra dojmljivosti su duboko potresne scene iz Vijetnamskog rata u filmu Vod smrti (Platoon) Olivera Stonea praćene Adagiom Samuela Barbera.
Bujno melodiozni Intermezzo iz jednočine opere Cavalleria rusticana Pietra Mascagnia možda ne bismo odmah povezali s filmom o profesionalnom boksu, no upravo je to glazbena tema filma o boksaču Jakeu LaMotti Martina Scorsesea s Robertom de Nirom u glavnoj ulozi. Romantični i nježni Adagietto iz 5. simfonije Gustava Mahlera neodvojivi je pak dio drame Smrt u Veneciji Luchina Viscontija, ekranizacije čuvenog romana Thomasa Manna.
Glazba Wolfganga Amadeusa Mozarta našla je mjesto u više od 2000 filmskih i televizijskih uradaka, od početka zvučne filmske povijesti do danas, pa tako i u klasiku hrvatske kinematografije – romantičnoj drami Ljubavna pisma s predumišljajem u koji je redatelj Zvonimir Berković uvrstio ulomak iz opere Čarobna frula. Duet Grofice i Susanne iz opere Figarov pir je pak dio zatvorske drame Iskupljenje u Shawshanku Franka Darabonta u dirljivoj sceni u kojoj zatvorenici duet slušaju putem razglasa.
U zastupljenosti u filmskoj glazbi Ludwig van Beethoven tek neznatno zaostaje za Mozartom; jedan od primjera je hit Kraljev govor Toma Hoopera u kojemu Allegretto iz 7. simfonije prati borbu kralja Georgea VI. (igra ga Colin Firth) u nadilaženju ozbiljnog poremećaja govora.
Norveški skladatelj Edvard Grieg skladao je popratnu glazbu za dramu Peer Gynt Henrika Ibsena iz koje su se potom osamostalile dvije orkestralne suite, koje su pak u 20. stoljeću našle svoj put do filmskih ekrana. Dramatični stavak U predvorju gorskog kralja dio je soundtracka ranog zvučnog filma M njemačkog redatelja Fritza Langa.
Koliko različite uloge može igrati ista glazba svjedoči Rapsodija u plavom Georga Gershwina u komediji-drami Manhattan Woodyja Allena te u povijesnoj romantičnoj drami Veliki Gatsby Baza Luhrmanna; u oba filma prati prati prizore New Yorka ali u potpuno različitim kontekstima.
Naposljetku, vatreni finale uvertire operi Wilhelm Tell Gioachina Rossinija postao je tema radijske, televizijske i filmske adaptacije priče o Usamljenom osvetniku i njegovoj borbi protiv nepravde na američkom Zapadu, te sinonim za jahanje!
Zagreb Classic 2024.
Foto: promo / promo
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!

Autorska prava - HRT © Hrvatska radiotelevizija.
Sva prava pridržana.
hrt.hr nije odgovoran za sadržaje eksternih izvora