Filmska klasika

13.06.2024.

15:14

Autor: HRT

Simfonijski orkestar HRT-a na Trgu kralja Tomislava
Simfonijski orkestar HRT-a na Trgu kralja Tomislava
Foto: Samir Cerić Kovačević / TZGZ

Subota, 22. lipnja 2024. u 21 sat

Trg kralja Tomislava, Zagreb


Zagreb Classic: Filmska klasika

Simfonijski orkestar HRT-a

Valentin Egel, dirigent


Martina Filjak, klavir

Davor Nekjak, bariton

Josipa Bilić, sopran

Gabrijela Deglin, sopran


Richard Strauss: Tako je govorio Zaratustra – uvod

(2001.: Odiseja u svemiru, 1968.)

Johann Strauss ml.: Na lijepom plavom Dunavu (Uvod, Valcer 1, Coda)

(2001.: Odiseja u svemiru)

Pietro Mascagni: Intermezzo iz opere Cavalleria rusticana

(Razjareni bik, 1980.)

Wolfgang Amadeus Mozart: Duet Papagene i Papagena iz opere Čarobna frula

(Ljubavna pisma s predumišljajem, 1985.)

Wolfgang Amadeus Mozart: Duet Grofice i Susanne Sull'aria...che soave zeffiretto iz opere Figarov pir

(Iskupljenje u Shawshanku, 1994.)

Ludwig van Beethoven: 2. stavak, Allegretto iz 7. simfonije

(Kraljev govor, 2010.)

Richard Wagner: Kas Valkira iz glazbene drame Die Walküre

(Apokalipsa danas, 1979.)

Gustav Mahler: 4. stavak, Adagietto iz 5. simfonije

(Smrt u Veneciji, 1971.)

Edvard Grieg: U predvorju gorskog kralja, iz suite br. 1 Peer Gynt

(M, 1931.)

Samuel Barber: Adagio za gudače

(Vod smrti, 1986.)

George Gershwin: Rapsodija u plavom

(Manhattan, 1979. / Veliki Gatsby, 2013.)

Gioachino Rossini: Uvertira iz opere Wilhelm Tell

(Usamljeni osvetnik, 2013.)


Zagreb Classic open air , još od 2016., istinski je doživljaj za sve ljubitelje klasične glazbe. Vrhunski svjetski i hrvatski glazbenici krajem lipnja za Zagrepčane i njihove goste izvode najbolje od glazbene klasike i to na jedinstvenoj pozornici pod zvijezdama na jednom od najljepših zagrebačkih trgova, Trgu kralja Tomislava.


Kao i prethodnih godina svojim koncertom otvara ga Simfonijski orkestar HRT-a. Ovog puta predvodi ga maestro Valetin Egel dok će kao solisti nastupiti vrhunski hrvatski solisti – pijanistica Martina Filjak, sopranistice Josipa Bilić i Gabrijela Deglin te bariton Davor Nekjak.


Ljubitelji filmova nesumnjivo znaju koliko glazba znači za doživljaj filma, a kada je riječ o klasičnoj glazbi ona može filmskom projektu podariti osobitu dimenziju. Osim što nosi bogatu tradiciju, njezina prepoznatljivost služi povezivanju priče, naglašavanju određenih aspekata radnje i daljnjem angažmanu gledatelja/slušatelja.


Brojna su remek-djela klasične glazbe odigrala važne, katkad i neočekivane, uloge u filmovima. Među posebno upečatljivima je simfonijska pjesma Tako je govorio Zaratrustra  Richarda Straussa u znanstveno-fantastičnom filmu 2001.: Odiseja u svemiru  redatelja Stanleya Kubricka. Uvodna scena - epski trenutak za čovječanstvo kada pretpovijesni pretci uče kako se služiti oružjem – nezaboravna je upravo zahvaljujući Straussovoj glazbi. Među ostalim Kubrickovim izborima za ovaj film je i Valcer na lijepom plavom Dunavu Johanna Straussa ml. Sličnu dojmljivost podarila je moćna glazba iz 3. čina glazbene drame Die Walküre Richarda Wagnera u legendarnoj sceni masovnog zračnog napada helikopterima u klasiku Apokalipsa danas Francisa Forda Coppole. Na drugom kraju spektra dojmljivosti su duboko potresne scene iz Vijetnamskog rata u filmu Vod smrti (Platoon) Olivera Stonea praćene Adagiom Samuela Barbera.


Bujno melodiozni Intermezzo iz jednočine opere Cavalleria rusticana Pietra Mascagnia možda ne bismo odmah povezali s filmom o profesionalnom boksu, no upravo je to glazbena tema filma o boksaču Jakeu LaMotti Martina Scorsesea s Robertom de Nirom u glavnoj ulozi. Romantični i nježni Adagietto iz 5. simfonije Gustava Mahlera neodvojivi je pak dio drame Smrt u Veneciji Luchina Viscontija, ekranizacije čuvenog romana Thomasa Manna.


Glazba Wolfganga Amadeusa Mozarta našla je mjesto u više od 2000 filmskih i televizijskih uradaka, od početka zvučne filmske povijesti do danas, pa tako i u klasiku hrvatske kinematografije – romantičnoj drami Ljubavna pisma s predumišljajem  u koji je redatelj Zvonimir Berković uvrstio ulomak iz opere Čarobna frula. Duet Grofice i Susanne iz opere Figarov pir je pak dio zatvorske drame Iskupljenje u Shawshanku  Franka Darabonta u dirljivoj sceni u kojoj zatvorenici duet slušaju putem razglasa.


U zastupljenosti u filmskoj glazbi Ludwig van Beethoven tek neznatno zaostaje za Mozartom; jedan od primjera je hit Kraljev govor  Toma Hoopera u kojemu Allegretto  iz 7. simfonije prati borbu kralja Georgea VI. (igra ga Colin Firth) u nadilaženju ozbiljnog poremećaja govora.


Norveški skladatelj Edvard Grieg skladao je popratnu glazbu za dramu Peer Gynt  Henrika Ibsena iz koje su se potom osamostalile dvije orkestralne suite, koje su pak u 20. stoljeću našle svoj put do filmskih ekrana. Dramatični stavak U predvorju gorskog kralja  dio je soundtracka ranog zvučnog filma M njemačkog redatelja Fritza Langa.


Koliko različite uloge može igrati ista glazba svjedoči Rapsodija u plavom  Georga Gershwina u komediji-drami Manhattan   Woodyja Allena te u povijesnoj romantičnoj drami Veliki Gatsby  Baza Luhrmanna; u oba filma prati prati prizore New Yorka ali u potpuno različitim kontekstima.


Naposljetku, vatreni finale uvertire operi Wilhelm Tell  Gioachina Rossinija postao je tema radijske, televizijske i filmske adaptacije priče o Usamljenom osvetniku  i njegovoj borbi protiv nepravde na američkom Zapadu, te sinonim za jahanje!

 
Izravni prijenos koncerta moći će se pratiti na Prvom programu Hrvatske televizije i Trećem programu Hrvatskoga radija


*Napomena: U slučaju nepovoljnih vremenskih prilika, program će se održati sljedeći dan, u nedjelju 23. lipnja.


Zagreb Classic 2024.

Zagreb Classic 2024.

Foto: promo / promo

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!