U četvrtak, 11. travnja, u ciklusu Kanconijer u sklopu MBZ-a, Zbor i Simfonijski orkestar HRT-a nastupit će pod ravnanjem maestra Arija Rasilainena. Na programu su nova djela Mirele Ivičević i Danielea Gasparinija, uz "Pozdrav svijetu" Milka Kelemena.
Četvrtak, 11. travnja 2019. u 19.30
Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog
Zbor i Simfonijski orkestar HRT-a
Ari Rasilainen, dirigent
Filip Fak, klavir
Sven Medvešek, govornik
Monika Cerovčec, sopran
Martina Gojčeta Silić, mezzosopran
Ivan Turšić, tenor
Toni Nežić, bas
Zbor HRT-a pripremio:
Veton Marevci
Mirela IvičevićBlack Moon Lilith (praizvedba; narudžba HRT-a)
Daniele Gasparini
Invisible Cities, za klavir i simfonijski orkestar (praizvedba; narudžba HDS-a za MBZ)
Smeraldina, City of Water
Ottavia, Spider-web City
Valdrada, Mirror City
Olinda, Growing City
* * *
Milko Kelemen
Salut au monde, za govornika, soliste, dva zbora i orkestar, na tekst Walta Whitmana
Tradicionalni koncert ansambala HRT-a na
Muzičkom biennalu Zagreb ovaj put, za 30. izdanje festivala, pripao je ciklusu
Kanconijer. Pod ravnanjem gosta iz Finske, maestra
Arija Rasilainena, koji uz brojne angažmane, trenutačno djeluje kao šef-dirigent Filharmonije Jugozapadne Njemačke iz Konstanza, na programu su dva nova djela, nastala na narudžbu HRT-a odnosno MBZ-a:
Black Moon Lilith za orkestar Mirele Ivičević, ovosezonske rezidencijalne skladateljice HRT-a, te koncert za klavir i orkestar
Invisible Cities Danielea Gasparinija. U drugome dijelu, na rasporedu je monumentalni
Pozdrav svijetu Milka Kelemena, utemeljitelja MBZ-a, skladatelja koji nas je napustio prošle godine u 94. godini života.
Mirela Ivičević je na narudžbu HRT-a, a za Simfonijski orkestar HRT-a, napisala skladbu koja naziv
Black Moon Lilith preuzima iz astronomije odnosno astrologije; riječ je o pojmu koji označava najudaljeniju točku u Mjesečevoj orbiti oko Zemlje, a u brojnim mitologijama javlja se kao epitom najskrivenijih i najsirovijih ljudskih poriva te moćne ženske energije. Partitura uključuje veliki sastav simfonijskog orkestra uz opsežni set udaraljki i klavir, te sugerira široku paletu generiranja zvuka i artikulacije. Skladba je posvećena Simfonijskom orkestru HRT-a i Željku Brkanoviću, preminulom prošle godine, u čijoj je klasi na Muzičkoj akademiji u Zagrebu skladateljica završila studij kompozicije.
Zahvaljujući pobjedi na natjecanju za petominutni klavirski koncert
29. Muzičkog biennala Zagreb 2017.
, Daniele Gaparini dobio je narudžbu „dugometražnoga” klavirskog koncerta. Prema vlastitom priznanju, za njega je to velika prilika, „jer je u današnje vrijeme teško realizirati neki projekt za koji je potreban veliki orkestar i dostupna sredstva bez potpore velikog izdavača ili neke organizacije”. Ujedno je time ispunio svoju želju da sklada djelo nadahnuto romanom
Nevidljivi gradovi (Le città invisibili) Itala Calvina. Stoga je i svoj koncert za klavir i simfonijski orkestar naslovio
Invisible Cities, opisavši kako je „glazba ovog djela rezultat strogih i jasnih postupaka skladanja te na sličan način nastoji dovesti slušatelja do mentalnog teatra prepunog događaja, sugestija i unutarnjih krajolika".
Koncert čine četiri stavka nazvana po četirima od ukupno 55 gradova koliko ih je opisano u devet poglavlja knjige.
Utemeljivši 1961. godine
Muzički biennale Zagreb,
Milko Kelemen (1924. - 2018.) postavio je nove izazove našoj kulturnoj sredini te smjestio Zagreb na međunarodnu pozornicu najnovijih glazbenih zbivanja. Neumornim radom na promicanju suvremene, avangardne i eksperimentalne glazbe, uvelike je odredio smjer suvremene domaće glazbene scene, smjestivši je uz bok svjetskim kretanjima, čiji je bio neizostavni protagonist. Ustrajući u stavu da je u glazbi još uvijek moguće stvoriti nešto novo - „Uvijek mora biti prisutno uzbuđenje“, kako je pojasnio jednom prigodom - gotovo do pred sam kraj života pridruživao je svojemu opsežnom opusu nova ostvarenja, istinski utjelovljujući raznolikost, mnogostrukost i nepredvidivost glazbenih kretanja druge polovice 20. i početka 21. stoljeća.
Na narudžbu Srednjonjemačkog radija iz Leipziga, Kelemen je napisao djelo
Salut au monde, za govornika, sopran, alt, tenor, bas, dva zbora i orkestar. Zbor i orkestar Srednjonjemačkog radija pod ravnanjem Marcella Viottija su praizveli djelo 19. travnja 1999. u Leipzigu, a 21. listopada iste godine prvi je put izvedeno u Zagrebu kada je solistima, Zborom i Simfonijskom orkestrom HRT-a ravnao Nikša Bareza. Druga hrvatska izvedba upriličena je 7. listopada 2004. u povodu skladateljeva 80. rođendana, s istim ansamblima i dirigentom. Monumentalno djelo velikih izvođačkih snaga moglo bi se okarakterizirati kao kantata ili oratorij; sam Kelemen jednostavno ga je nazvao 'skladbom', koja za temelj uzima stihove spjeva
Salut au monde (Pozdrav svijetu) jednog od najutjecajnijih američkih pjesnika, Walta Whitmana (1819. - 1892.). "Poema
Salut au monde ima epski karakter, dok je moja glazba dramatična. Simbioza epike i dramatike mogla bi dovesti do kaosa. Kod komponiranja ovog djela imao sam zadatak iz kaosa pronaći čvrstu formu, dakle iz „podsvjesnog” proći u „svjesno”, ali tako da imanentna veza intelekta i podsvjesnog ostane u ireverzibilnom jednoznačju." (Milko Kelemen).
Ciklus
Oda-birano, na Prvom programu Hrvatskoga radija, premijerno donosi glazbeno-dokumentarnu priču
Kelemenov pozdrav svijetu u kojoj autorica
Iva Lovrec Štefanović iz arhivskih razgovora sa Milkom Kelemenom i njegovih zapisa otkriva detalje nastanka i strukture njegova oratorija
Salut au monde.
Pozdrav svijetu (nastao prije dvadeset godina) sam je Kelemen označio najznačajnijom porukom svojeg svekolikog stvaralaštva. Emisiju možete poslušati
ovdje.
Koncert se može pratiti u izravnom prijenosu na Trećem programu Hrvatskoga radija (urednica
Zrinka Matić), a snima se i za naknadno emitiranje na televiziji (urednica
Marija Ramljak).