Balet Petar Pan B. Bjelinskog na zadarskom Forumu
Foto: Željko Karavida / KUZD
Zadar, 7. srpnja 2022. – Simfonijski orkestar HRT-a već tradicionalno nastupa na otvorenju Glazbenih večeri u sv. Donatu u Zadru, a tako je bilo i sinoć kada je bio sudionik izvedbe baleta Petar Pan Brune Bjelinskog na zadarskom Forumu, ispred crkve sv. Donata.
Bio je to ujedno dio obilježavanja tridesete obljetnice smrti skladatelja čija glazba zauzima važno mjesto u novijoj povijesti hrvatske glazbe. Najbolji poznavatelj njegova opusa nesumnjivo je njegov sin, dirigent Alan Bjelinski koji je i predvodio izvedbu.
Alan Bjelinski, dirigent
Foto: Željko Karavida / KUZD
Kompleksna produkcija baleta-predstave uz orkestar uživo na otvorenome prostoru zahtijeva niz sudionika, umjetnika i realizatora. Redatelj Robert Bošković sudjelovao je i u adaptaciji libreta prema glasovitoj priči škotskog spisatelja J. M. Barriea, o dječaku koji nije želio odrasti, njegovoj družini i fantastičnoj Nigdjezemskoj, a sve kako bi se uklopila u ambijent drevnog zadarskog Foruma i prilagodila izvođačko-glumačkom ansamblu – onome Kazališta lutaka Zadar kojemu su se pridružile plesačice Glazbene škole Blagoje Bersa iz Zadra. Koreografija, scenski pokret, lutke, kostimi, svjetlo, ton, posebni efekti – sve to trebalo je uskladiti, a rezultat je bio bajkovita predstava fascinantnih lutkarskih i glumačkih kreacija neodvojiva od živopisne i evokativne glazbe Brune Bjelinskog.
Bruno Bjelinski balet je dovršio 1966. kada je i praizveden u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu, a ponovno je postavljen u novoj produkciji pedeset godina poslije, i to pod vodstvom Alana Bjelinskog koji je sinoć ipak imao nešto drugačiji zadatak od onoga u HNK-u u Zagrebu: morao je povezati izvođače na dvije pozornice – plesače i glumce sa svoje lijeve strane i članove Simfonijskog orkestra HRT-a s desne strane:
- Zahvalan sam da sam pozvan na ovako lijepi zadatak da napravim tati jedan prekrasan doživljaj. Nisam mogao ni slutiti sa dvije godine da ću ja to dirigirati pola stoljeća poslije, ali došao je i taj dan. Publika je ovdje, svi su sretni, imamo sreće da nema kiše… Pripremali smo se u dva grada i s dva ansambla. Vrlo teško, vrlo zahtjevno, jučer smo imali prvu zajedničku probu, znamo zašto – jer orkestar treba doći u Zadar i smjestiti se, a danas je izvedba i vjerujem da ćemo napraviti lijep doživljaj - rekao Alan Bjelinski za HRT uoči nastupa.
Redatelj Robert Bošković upravo je s Alanom Bjelinskim blisko surađivao na prilagodbi baleta lutkarskom ansamblu.
- Kada su mi to ponudili skoro sam rekao ne, jer sam mislio da nisam dorastao tome, no onda sam se našao s maestrom Bjelinskim koji me kupio time da je došao s originalnom partiturom svoga tate u kojoj su pisale dramske bilješke uz glazbene brojeve. Dao mi je veliku podršku, snagu, i uvjerio me da to možemo napraviti zajedno, pa sam pristao. Režirao sam kroz glazbu, kroz glazbene akcente, fraze… Puno je pomogla i riječ koju je napisao Bruno Bjelinski tako da je, rekao bih, i tata Bjelinski tu i volio bih reći i da je ovo baš naša hrvatska baština.
Ideja za ovakvo otvorenje Glazbenih večeri u sv. Donatu potekla je od umjetničkog ravnatelja festivala Jurice Šoše, a u produkciji, uz Koncertni ured Zadar (ujedno organizatora Glazbenih večeri u sv. Donatu) sudjelovalo je i Kazalište lutaka Zadar. Prema lijepoj praksi, događaj je bio otvoren za sve građane i goste grada Zadra kojih se skupilo u doista velikom broju i koji su izmamili i dodatak!
Hrvatska radiotelevizija je pak ovaj jedinstveni spoj lutkarske predstave, baleta i glazbe učinila dostupnim putem izravnog prijenosa na Trećem programu Hrvatske televizije i Trećem programu Hrvatskoga radija. Snimke su dostupne na platformi HRTi i u Slušaonici Hrvatskoga radija.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!