11:54 / 07.05.2021.

Autor: HRT

Raskoš ekspresije glasa i orkestra na koncertu Simfonijskog orkestra HRT-a

Tomislav Fačini, Dubravka Šeparović Mušović, Simfonijski orkestar HRT-a

Tomislav Fačini, Dubravka Šeparović Mušović, Simfonijski orkestar HRT-a

Foto: Marija Štilinović / HRT

Simfonijski orkestar HRT-a održao je u četvrtak, 6. svibnja 2021. još jedan koncert u Maloj dvorani Doma sportova, pred publikom i uz izravni prijenos na Trećem programu Hrvatskoga radija i Trećem programu Hrvatske televizije, ovaj put u ciklusu Kanconijer. Na programu su bile Rückertove pjesme za glas i orkestar Gustava Mahlera i simfonija Slikar Mathis Paula Hindemitha. Izvedbu je predvodio maestro Tomislav Fačini, koji nas je na neki način, kao šef-dirigent Zbora HRT-a, podsjetio i na taj ansambl HRT-a koji trenutačno, zbog epidemioloških mjera, ne sudjeluje u izvedbama. No lirika i glas nisu izostali u ovome programu; u Mahlerovim pjesmama zastupala ih je mezzosopranistica i nacionalna operna prvakinja Dubravka Šeparović Mušović.

Prvi dio programa pripao je simfoniji Slikar Mathis njemačkog skladatelja Paula Hindemitha, nastaloj 1934., istovremeno kada i istoimena opera kojom je skladatelj tematizirao slobodu umjetnika u društveno-političkim okolnostima koje mu nisu naklonjene.


„Hindemithova skladba je poput sažetka njegove velike opere koja je označila kraj njegove karijere u Njemačkoj pod uzdom nacizma. Morao je jednostavno otići, prisiljen da odluči - ostati poslušan sistemu ili ići za stvaralačkom slobodom. To su stvari koje se uvijek iznova vraćaju i tko zna kad će nas opet zaskočiti kad se najmanje nadamo“, odgovorio je uoči izvedbe djela maestro Tomislav Fačini, na upit voditeljice izravnog televizijskog prijenosa, Jane Haluze.


Stihove Friedricha Rückerta, Gustav Mahler počeo je uglazbljivati 1901. godine. Iako ih nije zamislio kao ciklus, zahvaljujući izdanju kuće Universal Edition, upravo njih pet koje smo mogli čuti, uobičajilo se izvoditi u nizu. Tada inovativan koncept Lieda s orkestrom, skladatelju je omogućio postizanje intimnog, komornog izričaja u raskošnoj ekspresiji.


„Lied je promatranje i pronalaženje smisla u malim stvarima, a to je najčešće priroda. Takav je i ovaj ciklus Gustava Mahlera, koji je potpuno prozračan, proljetan, jako tanašan što se tiče količine glasa koju morate dati, veliko unutarnje susprezanje i kontrola glasa, s obzirom da je moj glas ipak prilično velik i robustan. Potpuni užitak u jednostavnosti i divnim frazama preko kojih se doista otvara potpuno novi svijet“, otkrila je Dubravka Šeparović Mušović dan prije izvedbe, gostujući u emisiji Svijet glazbe Trećeg programa Hrvatskoga radija.


Skladnu suradnju s našom nacionalnom opernom prvakinjom i Simfonijskim orkestrom HRT-a, punu interpretativnih izazova, maestro Fačini potkrijepio je riječima: „Riječ je o pet skladbi koje su pravo utjelovljenje lirike, onih momenata koje čovjek sam najdublje u sebi čuva i koje je posredstvom umjetnosti kadar dati drugima da budu opća vrijednost, opća memorija, a da ostanu i njegovi vlastiti u isto vrijeme. I to u odnosu glasa, mezzosoprana, i orkestra gdje je gotovo svatko tretiran kao solist, u vrlo složenoj komornoj glazbi i u ovoj sportskoj dvorani koja možda nije očekivala da će ovakav program ugostiti. To je za nas poseban izazov, da dobijemo dojam komorne glazbe.“


Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!