Šefovi dirigenti Simfonijskog orkestra HRT-a: Uroš Lajovic

19.09.2023.

19:27

Autor: HRT

Predstavljanje albuma Uroša Lajovica i Simfonijskog orkestra HRT-a
Predstavljanje albuma Uroša Lajovica i Simfonijskog orkestra HRT-a
Foto: Marija Štilinović / HRT

Zagreb, 19. rujna 2023. – Hrvatska radiotelevizija i Fond Lovro i Lilly Matačić predstavili su album posvećen maestru Urošu Lajovicu i Simfonijskom orkestru HRT-a sa snimkama iz vremena kada je on bio šef dirigent toga orkestra (tada Zagrebačkih simfoničara RTZ-a). U razdoblju od 1979. do 1981. maestro Lajovic i Simfoničari su, osim niza koncertnih programa, ostvarili brojne vrijedne snimke – njih stotinjak - trajno zabilježenih i sačuvanih u fonoteci HRT-a. Dio njih sada su postale dostupne široj javnosti putem CD-a u izdanju HRT-a, koje se nastavlja na vrijednu dugogodišnju ediciju Šefovi dirigenti Simfonijskog orkestra HRT-a.

Izdanje donosi sažetak, ono najreprezentativnije iz dviju sezona koje je maestro Lajovic proveo uz Simfoničare - djela Antonija Vivaldija, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Antona Lajovica i Janeza Krstnika Dolara - zabilježena u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog 1979. i 1981. Osim što pružaju dragocjen uvid u jedan povijesni trenutak, svjedoče i o širini repertoara maestra Uroša Lajovica, kao i o suradnjama s brojnim glazbenicima čija reputacija i danas odjekuje europskim glazbenim prostorom.


Pred biranom publikom u predvorju velike Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog, izdanje su predstavili maestro Uroš Lajovic, urednica izdanja Jana Haluza te solistica u jednome od djela na albumu, sopranistica Vlatka Oršanić.


Galerija
Jana Haluza, Uroš Lajovic, Foto: Marija Štilinović/HRT
Vlatka Oršanić, Vesna Šestak, Foto: Marija Štilinović/HRT

„Maestro Uroš Lajovic je doista dirigent svjetskoga glasa i ugleda, i kao dirigent i kao dirigentski pedagog. Od početka je vezan uz naše glazbene prostore, uz našu scenu, tako da ga, iako je Slovenac, smatramo našim“, najavila je urednica Jana Haluza, a maestro Lajovic potvrdio da gleda na Zagreb kao na svoj drugi dom: „Uvijek sam bio između Zagreba i Ljubljane, i to su bila dva grada u kojima sam se ja osjećao doma.“


Prvi nastup maestra Lajovica u Zagrebu bilo je ravnanje diplomskim koncertom danas akademika Frane Paraća u Hrvatskom glazbenom zavodu davne 1976., a kako se prisjetio, prva suradnja sa Simfonijskim orkestrom HRT-a bio je angažman na turneji po Istočnoj Njemačkoj, nakon čega je dobio poziv i za šefa dirigenta 1979. Dvije sezone, koliko je bio na toj poziciji, bile su ispunjene intenzivnim širenjem repertoara i u povijesnom i u suvremenom smjeru, s dosta praizvedbi i prvih izvedbi novootkrivenih djela. Upravo takav raspon pokriva i ovo izdanje – od baroka, preko bečke klasike do neoromantizma i novootkrivenih djela, u ovom slučaju slovenskih skladatelja, maestrovih sunarodnjaka. Svoj interes za barok maestro Lajovic duguje suradnji s legendarnim Nikolausom Harnoncourtom kojemu je bio korepetitor, a suvremenu glazbu uvrštavao je na raspored zbog, kao je ustvrdio, nužnosti da se jedan radijski orkestar njome bavi kao otkrivač i promicatelj novoga.


Galerija
Frano Parać, Foto: Marija Štilinović/HRT
Berislav Šipuš, Foto: Marija Štilinović/HRTIvanka Boljkovac, Foto: Marija Štilinović/HRTZoran Juranić, Foto: Marija Štilinović/HRTIvana Kocelj,  Valentin Egel, Josip Nalis, Foto: Marija Štilinović/HRT

Zahvaljujući glazbenim primjerima – ulomcima snimki s CD-a – prisjetili smo se i izvedbi solista s kojima je maestro Lajovic u to vrijeme surađivao: slovenskih trubača Stanka Arnolda i Antona Grčara u Vivaldijevu Koncertu za dvije trube, gudače i continuo u C-duru, RV 537 te sopranistice Vlatke Oršanić koja na albumu tumači ariju Konstanze Marten aller Arten iz Mozartova singspiela Otmica iz saraja.


„Prvo da se zahvalim što je maestro Lajovic baš moju snimku izabrao. Meni je uvijek bila velika čast i umjetnički izazov surađivati s njime. Uvijek je to bilo vrlo temperamentno, jako točno, uvijek u službi onoga što je napisano. Inače se poznajemo jako dugo, još iz Ljubljane budući da sam ja ljubljanski student, pa se znamo iz doba dok sam ja bila studentica, a maestro Lajovic mladi dirigent. Nekako dijelimo sličnu sudbinu u smislu nemo propheta in patria; ja sam naime bila puno poznatija u Ljubljani nego u Zagrebu i upravo zahvaljujući maestru Lajovicu sam kročila i na pozornice našega glavnog grada i tako se proširilo moje djelovanje“, prisjetila se Vlatka Oršanić koja je poslije nastanka ove snimke krenula u osvajanje njemačkih i austrijskih opernih pozornica, ostvarivši i pedagošku karijeru u Ljubljani i Zagrebu.


Galerija
Vlatka Oršanić, Vesna Šestak, Foto: Marija Štilinović/HRT
Jana Haluza, Uroš Lajovic, Vlatka Oršanić, Vesna Šestak, Foto: Marija Štilinović/HRT

Maestro Lajovic je pak osim na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji, velik dio svoje pedagoške karijere proveo u Beču (gdje je i sam studirao i diplomirao kod Hansa Swarowskog, uz Ljubljanu i Salzburg) te odgojio više od 300 dirigenata, među kojima je i Kiriil Petrenko, današnji šef dirigent Berlinske filharmonije. I danas, primjerice s Fondom Lovro i Lilly Matačić, rado surađuje kao mentor na majstorskim tečajevima za mlade dirigente, a na ovogodišnjem 8. Međunarodnom natjecanju mladih dirigenata Lovro von Matačić koje se održava od 16. do 22. rujna, je član žirija, dok Simfonijski orkestar HRT-a dodjeljuje posebnu nagradu - koncert u Majstorskom ciklusu u sezoni 2024./2025. Sve to mogli smo čuti na predstavljanju albuma čiji je drugi dio posvećen dvama slovenskim skladateljima – Antonu Lajovicu i Janezu Krstniku Dolaru.


Anton Lajovic, stric maestra Uroša Lajovica, bio je pravnik po struci, ali i autor zanimljivog opusa oslonjenog na neoromantizam iz kojega je ovdje zastupljen Adagio za veliki orkestar. Anton Lajovic glazbeno se školovao također u Beču, a preminuo je kada je njegovu nećaku Urošu bilo 16 godina, saznali smo od maestra. Janez Krstnik Dolar, aktivan u Beču u 17. stoljeću, autor je Bečke mise (Missa Viennensis) koju je maestro Lajovic transkribirao za potrebe izvedbe iz 1981., u kojoj je uz tadašnje članove Simfonijskog orkestra HRT-a sudjelovao i Zbor HRT-a sa čak 16 solista, od kojih je predstavljanju albuma nazočila sopranistica Vesna Šestak koja se prisjetila „jako lijepih tadašnjih izvedbi“ te rekla kako je počašćena što je maestro Lajovic izabrao baš nju za jednu od solistica.


Galerija
Uroš Lajovic, Vesna Šestak, Foto: Marija Štilinović/HRT
Jagoda Martinčević, Seadata Midžić, Mira Marenić Toljan, Foto: Marija Štilinović/HRTPredstavljanje albuma  Uroša Lajovica i Simfonijskog orkestra HRT-a, Foto: Marija Štilinović/HRTTonči Bilić, Foto: Marija Štilinović/HRT

U realizaciji ovoga izdanja sudjelovali su još muzikologinja dr. sc. Zdenka Weber kao autorica teksta u pratećoj knjižici, producent Pero Mihojević i ton majstor Božidar Pandurić, prevoditeljica na engleski jezik Velda Babić, tim G. A. D. produkcije zaslužan za grafičko oblikovanje koje prati dosadašnji koncept edicije Šefovi dirigenti Simfonijskog orkestra HRT-a te suurednica Ana Vidić.


Album se može naručiti na web stranici HRT-a putem OBRASCA ili na shop@hrt.hr.

Uroš Lajovic i Simfonijski orkestar HRT-a: naslovnica

Uroš Lajovic i Simfonijski orkestar HRT-a: naslovnica

Foto: HRT / HRT

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!