Simfonijski orkestar HRT-a otvorio 32. Muzički biennale Zagreb

14.04.2023.

15:17

Autor: HRT

Karl-Heinz Schütz, Pascal Rophé, Simfonijski orkestar HRT-a
Karl-Heinz Schütz, Pascal Rophé, Simfonijski orkestar HRT-a
Foto: Vedran Metelko / MBZ-HDS

Zagreb, 14. travnja 2023. – Muzički biennale Zagreb i Hrvatska radiotelevizija već desetljećima uspješno surađuju u stvaranju i promociji suvremene glazbene umjetnosti, pa je tako bilo i sinoć na otvorenju 32. Muzičkog biennala Zagreb. Jedan od vodećih međunarodnih festivala suvremene glazbe i sinoćnjim je koncertom otvorenja pokazao da u Hrvatsku dovodi i iz Hrvatske u svijet šalje najaktualnija zbivanja u svijetu suvremene klasične glazbe i šire. Dio toga je i tradicionalna suradnja sa Simfonijskim orkestrom HRT-a. Program je predvodio maestro Pascal Rophé, ne samo šef dirigent našega orkestra već i jedan od najtraženijih tumača suvremene glazbe. 

„Kod mene nikada nije bilo lomova, nikada nije bilo zidova između povijesti glazbe i današnje glazbe, jer je riječ o kontinuitetu. Između njih nema filtra prostora. Za mene je to isti pristup. Mi smo ovdje da branimo neku glazbenu zamisao jezicima koji su katkad različiti kao što je slučaj kod Clemensa Gadenstättera, Tristana Muraila i Davorina Kempfa, jednog od velikih hrvatskih skladatelja čiju glazbu veoma cijenim. Namjeravao sam staviti na program drugo njegovo djelo, komad s orkestrom i elektronikom, ali postojao je tehnički problem. Odabrali smo skladbu za gudače, izvanredno lijepu, prilično kratku, vrlo konciznu, vrlo lirsku i istovremeno vrlo tešku. I vrlo zahtjevnu za orkestar. Obavili smo velik posao i ponosim se glazbenicima“, izjava je maestra Rophéa za izravni prijenos sinoćnjeg koncerta na Trećem programu Hrvatske televizije.


Spomenuto izvedeno djelo Davorina Kempfa je Plohe i boje, što je ujedno bio i in memoriam prošle godine preminulom skladatelju i akademiku koji je ostavio neizbrisiv trag u hrvatskoj kulturi. Program su uokvirila djela dvaju živućih suvremenih skladatelja: Clemensa Gadenstättera i Tristana Muraila. Koncert za flautu i orkestar Making of – Intimacy Clemensa Gadenstättera, zahvaljujući narudžbi MBZ-a u koprodukciji s festivalom Musikprotokoll iz Graza, sinoć je bio praizveden. Solist je bio Karl-Heinz Schütz, koji ima široko polje djelovanja: osim što je prvi flautist Bečke filharmonije, djeluje i kao komorni glazbenik i solist.


Skladatelj je u djelu tematizirao ono subjektivno, što pripada samo nama, i mogućnostima manipulacije istim u javnom prostoru. „Ta kombinacija flaute, orkestra i elektronike odražava opet ono što mi pri slušanju percipiramo. Elektroničke zvukove koji su svi samo dokumentirani, zvukove iz flaute koji su snažno potaknuti osjećajima. I orkestar koji sve to tako reći širi na veliko tijelo“, otkrio je skladatelj, također u izravnom prijenosu koncerta za Treći program HTV-a.


Galerija
Karl-Heinz Schütz, Pascal Rophé, Simfonijski orkestar HRT-a, Foto: Vedran Metelko/MBZ-HDS
Karl-Heinz Schütz, Foto: Vedran Metelko/MBZ-HDSSergej Evseev, Pascal Rophé, Simfonijski orkestar HRT-a, Foto: Vedran Metelko/MBZ-HDS Pascal Rophé, Clemens Gadenstätter, Karl-Heinz Schütz, Foto: Vedran Metelko/MBZ-HDSPascal Rophé Simfonijski orkestar HRT-a, Foto: Vedran Metelko/MBZ-HDS

L'oeil di cyclone (Oko oluje) jednog od najistaknutijih francuskih suvremenih skladatelja, Tristana Muraila, je fantazija-impromptu za klavir i orkestar nadahnuta Fantazijom-impromptuom u cis-molu Frédérica Chopina te pijanističkim inovacijama Franza Liszta, prije svega u klavirskoj dionici koju je svirao François-Frédéric Guy. On je i praizveo djelo u veljači prošle godine, te ga od tada izveo još tri puta, uključujući i sinoćnji.


„Veoma mi je drago što mogu zagrebačkoj publici otkriti taj izvanredni koncert za klavir koji sam praizveo lani na festivalu Présences Francuskog radija kada je doživio velik uspjeh. Ponovio sam ga zatim sa Simfonijskim orkestrom BBC-a u Barbicanu u Londonu i prije nekoliko dana u Elbphilharmonie u Hamburgu s orkestrom NDR-a. To je djelo u neku ruku sinteza francuske glazbe danas, s mnogo utjecaja Debussyja, Messiaena, ali i Liszta i Skrjabina. Ta su dva skladatelja veoma važna za skladatelja Tristana Muraila. Kao i Chopin. Primijetit ćete da je naslov djela Fantazija-impromptu za klavir i orkestar. Referira se izravno na možda najpoznatije Chopinovo djelo, jer postoji skrivena tema te Fantazije u koncertu“, pojasnio je François-Frédéric Guy koji je svoj vrsni pijanizam s publikom podijelio i u solističkom dodatku.


Galerija
François-Frédéric Guy, Pascal Rophé, Simfonijski orkestar HRT-a, Foto: Vedran Metelko/MBZ-HDS
François-Frédéric Guy, Pascal Rophé, Foto: Vedran Metelko/MBZ-HDSFrançois-Frédéric Guy, Foto: Vedran Metelko/MBZ-HDSFrançois-Frédéric Guy, Pascal Rophé, Simfonijski orkestar HRT-a, Foto: Vedran Metelko/MBZ-HDSFrançois-Frédéric Guy, Pascal Rophé, Simfonijski orkestar HRT-a, Foto: Vedran Metelko/MBZ-HDS

Svojevrsni predah od sinoćnjeg simfonijskog programa činila su dva intermezza – dva stavka pod nazivom How to Fly I i II nagrađivane splitske skladateljice s bečkom adresom Mirele Ivičević. Pisana za trubu i orgulje, i u izvedbi Ivana Đuzela na trubi i Urse Ljuban za orguljama, dva intermezza čine dio skladateljičina ciklusa Glazba za vjerske ustanove koji reinterpretira liturgijske elemente i rekvizite. Bila je to također praizvedba, na narudžbu MBZ-a.


Osim u izravnom prijenosu na Trećem programu Hrvatske televizije, koncert se mogao pratiti i u izravnom prijenosu na Trećem programu Hrvatskoga radija. Snimke su dostupne na platformi HRT-a, a radijski prijenos i u Slušaonici Hrvatskoga radija.

Galerija
Ursa Ljuban, Ivan Đuzel, Foto: Vedran Metelko/MBZ-HDS
Ivan Đuzel, Foto: Vedran Metelko/MBZ-HDSUrsa Ljuban, Foto: Vedran Metelko/MBZ-HDSUrsa Ljuban, Mirela Ivičević, Ivan Đuzel, Simfonijski orkestar HRT-a, Foto: Vedran Metelko/MBZ-HDSOtvorenje 32. MBZ-a, Foto: Vedran Metelko/MBZ-HDS

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!