12:34 / 26.05.2021.

Autor: HRT

Remek djelo renesanse polifonije u dugoočekivanoj izvedbi Zbora HRT-a

Zbor HRT-a, Tomislav Fačini

Zbor HRT-a, Tomislav Fačini

Foto: Marija Štilinović / HRT

Nakon gotovo pola godine nenastupanja i niza otkazanih koncerata, Zbor HRT-a u utorak je, 25. svibnja 2021., pod vodstvom svojega šefa dirigenta Tomislava Fačinija, održao koncert u crkvi sv. Blaža. I ovaj put, u skladu s epidemiološkim mjerama, nije bilo publike, no izvedba se mogla pratiti u izravnom prijenosu na Trećem programu Hrvatskoga radija i Trećem programu Hrvatske televizije. Na programu je bila glasovita Missa Papae Marcelli Giovannija Pierluigija da Palestrine, a između stavaka misnog ordinarija mogla su se čuti instrumentalna intermezza u izvedbi Ane Vasić na baroknoj violini i Tomislava Fačinija na pozitivu.

Kao remek-djelo renesansne polifonije, Missa Papae Marcelli zauzima kultno mjesto u povijesti glazbe. Takvom njezinom statusu pridonijela je i legenda prema kojoj je Palestrina, napisavši je (vjerojatno) 1562., u čast pape Marcella II., na neki način spasio crkvenu glazbu kada se o njezinoj uporabi i mogućoj zabrani polifonije raspravljalo na Tridentskom koncilu. Nema dokaza da je Tridentski koncil namjeravao zabraniti polifoniju u crkvi niti da je Palestrinina Misa o tome odlučila no, kako je pojasnio maestro Fačini za HTV, „ono što je interesantno, kod mnogih takvih cenzura ispliva nešto korisno – kad se čovjek stavi u situaciju da mora svoj stil malo postrožiti, nastaje jedna nova estetika. Istina je da Palestrinin slog vrijedi kao neki vrh i kao uzorak po kojem se mjeri stil renesanse, a ne ono što je bilo prije njega. Način izražajnosti koji je on postigao samim time je podijeljen između teksta i glazbe, pa prvi put, najavljujući i sve buduće epohe koje se nadograđuju na renesansu, imamo da i glazba i riječ žive zajedno i tvore jedinstvo koje danas kod vokalne glazbe tako posebno cijenimo.“

Kompleksno djelo pisano mahom u šesteroglasju koje u posljednjem dijelu prelazi u sedmeroglasje, izvelo je dvanaest članova Zbora HRT-a. Između njihova a cappella pjevanja mogli smo čuti instrumentalna intermezza, svojevrsne parafraze koje je generacija skladatelja iza Palestrine pisala na višeglasne vokalne skladbe Palestrine i njegovih suvremenika. Izvodila ih je violinistica Ana Vasić koja se specijalizirala za povijesno osviještenu izvedbu na baroknoj violini, a djeluje u Nizozemskoj te surađuje s nizom ansambala za ranu glazbu. O kakvim se intermezzima radi, također je pojasnio maestro Fačini, koji je pratio violinu na pozitivu:


„Radi se o načinu koji se zove diminucija, a riječ je o virtuoznoj glazbi za jedan instrument, najčešće violinu, kornet ili blok flauta, koji zapravo improvizira na čvrstu strukturu višeglasne skladbe koja je pak reducirana za instrument za pratnju. Na taj način možemo vidjeti kako nova generacija nadograđuje staro.“


Bio je to ujedno zaključak ove, po svemu neuobičajene sezone ciklusa Sfumato Zbora HRT-a.

Snimke izravnih prijenosa koncerata na Trećem programu Hrvatskoga radija (urednica i voditeljica Zrinka Matić) i Trećem programu Hrvatske televizije (urednica i voditeljica Lejdi Oreb) dostupne su na platformi HRTi 72 sata nakon emitiranja.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!