Povijesni koncert 1916.: stoljeće poslije novo je diskografsko izdanje Hrvatske radiotelevizije koje prvi put trajno, na nosaču zvuka, donosi rekonstrukciju jednog od najpoznatijih događaja u povijesti hrvatske glazbe – koncerta održanog 5. veljače 1916. (i ponovljenog dva dana poslije) u Hrvatskom narodnom kazalištu (tada Kraljevskom zemaljskom hrvatskom kazalištu) kada je Fridrik Rukavina ravnao kazališnim orkestrom.
Simfonijski orkestar HRT-a, šest dirigenata i dvije solistice zaslužni su za suvremene izvedbe djela šestoro hrvatskih skladatelja, čije je predstavljanje javnosti prije više od sto godina bila prava senzacija za hrvatski glazbeni život, a čiji odjeci traju do danas.
Potvrđujući stalnu brigu za hrvatsku glazbu, Simfonijski orkestar HRT-a, u suradnji s Hrvatskim radijem, obilježio je stogodišnjicu koncerta izvedbama istih djela u svojim ciklusima tijekom nekoliko koncertnih sezona, između 2013. i 2016., i njihovim studijskim snimanjem. Upravo su te studijske snimke uvrštene na dvostruki nosač zvuka (CD), i to u originalnom rasporedu s koncertnog programa 1916. godine:
Krešimir Baranović, Koncertna predigra; Božidar Širola, Notturno, simfonijska pjesma za sopran i veliki orkestar; Franjo Dugan, Simfonijski andante; Svetislav Stančić, Simfonijski scherzo; Dora Pejačević, Koncert za klavir i orkestar; Antun Dobronić, Karneval.
(Orkestar drugi put obnavlja program „povijesnog koncerta“; u cijelosti je izveden 3. veljače 1971. pod ravnanjem Borisa Papandopula u povodu 55. godišnjice.)
Tumačenje je prepušteno dirigentima/gostima Simfonijskog orkestra HRT-a: Juriju Simonovu, Mladenu Tarbuku, Danielu Smithu, Pavlu Dešpalju, Aleksandru Markoviću i Patricku Galloisu, uz pridruživanje solistica Ilijane Korać Teklić (Širola) i Martine Filjak (Pejačević).
Ruski maestro Jurij Simonov ravnao je Simfonijskim orkestrom HRT-a u ciklusu Svijet glazbe Koncertne direkcije Zagreb 2014., te je, kako je rekao, pristao da se na program uvrsti i njemu do tada nepoznato djelo – Koncertna predigra Krešimira Baranovića.
„Po svom običaju, prema njemu sam se ponio jednako pažljivo kao i prema mnogim drugim skladbama na svom repertoaru. Naime: ne samo da sam pažljivo proučio partituru, već sam i svojom rukom upisivao vlastite intervencije u dionice gudača i dinamičke bilješke kod nekih puhačkih instrumenata. Naravno, nisam mogao zamisliti kako će meni nepoznati orkestar doživjeti moju kreativnu 'intervenciju' u hrvatskoj glazbi, ali već na prvoj probi bio sam ugodno iznenađen pozitivnom reakcijom glazbenika. Moram priznati da je u vrijeme izvedbe, skladba pobudila moje iskreno oduševljenje zbog suprotstavljanja energičnih, rasplesanih, ekstremnih epizoda i jarkog kontrasta središnjeg dijela s uzbudljivom lirskom temom - kao slutnjom nadolazećih tragedija Prvoga svjetskog rata i kasnije kataklizme 20. stoljeća“, prisjetio se maestro Simonov iskustva u Zagrebu.
Simfonijska pjesma Notturno za sopran i veliki orkestar Božidara Širole, na stihove Vladimira Nazora, pripala je maestru Mladenu Tarbuku, dok je zahtjevnu vokalnu dionicu tumačila mlada sopranistica Ilijana Korać Teklić. Skladba je zabilježena 2016. godine, kada je i izvedena u ciklusu Kanconijer Zbora i Simfonijskog orkestra HRT-a.
Godine 2015. u Majstorskom ciklusu Simfonijskog orkestra HRT-a gostovao je australski dirigent Daniel Smith, na čijem je programu bio Simfonijski andante Franje Dugana (starijeg), kojega je dakako, tom prigodom studijski snimio.
Kronološki posljednja nastala je snimka Simfonijskog scherza Svetislava Stančića, i to pod ravnanjem maestra Pavla Dešpalja, u tri navrata šefa dirigenta Simfonijskog orkestra HRT-a i doživotnog počasnog šefa dirigenta. Maestro Dešpalj preminuo je 16. prosinca 2021. godine. Prigodom nastupa u Majstorskom ciklusu 2016., dao je dragocjeni uvid u svoja sjećanja na odjeke koncerta 1916.:
„Čuo sam puno o tom koncertu, smatralo ga se skoro ekvivalentom prvoj hrvatskoj operi, što mislim da je malo pretjerano, ali svakako je moralo biti začuđujuće i zadivljujuće u Zagrebu onoga doba imati toliko instrumenata na pozornici. To je sasvim sigurno bio jedan menadžerski i umjetnički pothvat.“
Iako je poznavao Svetislava Stančića kao profesora, njegov Simfonijski scherzo bila mu je novost: „Mene je ugodno iznenadila ta kompozicija. Ona se naravno bazira na folkloru i na djelima koja su nastala i prije toga. No ima očita tendenca da ritmički i harmonijski obogati čitavu situaciju, tako da je uspio napraviti jednu vrlo efektnu kompoziciju, za koju mi je jako drago da sam je upoznao.“ (iz razgovora s maestrom Dešpaljem za pauzu izravnog prijenosa koncerta; razgovor vodila urednica Gordana Krpan)
Kronološki najranija snimka/izvedba s CD-a nastala je 2013. godine kada su se s velikim uspjehom udružili uvijek rado viđeni gosti Simfonijskog orkestra HRT-a, maestro Aleksandar Marković i pijanistica Martina Filjak. Suradnja na Koncertu za klavir i orkestar u g-molu, op. 33 Dore Pejačević rezultirala je nizom koncerata, pa i nagradom, čega se maestro Marković rado prisjetio:
“U divnom su mi sjećanju probe, koncerti i snimanje Klavirskog koncerta Dore Pejačević sa sjajnom Martinom Filjak i posvećenim Orkestrom HRT-a. Program su zaokružile Sablasti i Sunčana polja Blagoja Berse, koji su ispunili nebo nad Osorom i Splitom, i donijeli nam nagradu Judita Splitskog ljeta 2013.“
Zaključna skladba povijesnog koncerta 1916., i ovoga izdanja, je Karneval Antuna Dobronića, čije se interpretacije prihvatio francuski dirigent (i flautist) Patrick Gallois, pri gostovanju u Majstorskom ciklusu 2015. godine.
Upravo se Dobronićev Karneval, osim danas repertoarnog Klavirskog koncerta Dore Pejačević, jedini s ovoga popisa donekle zadržao na programima hrvatskih koncerata, pa je i ovo izdanje korak u smjeru moguće revalorizacije ostalih predstavljenih skladbi.
Za glazbenu produkciju snimki zaslužni su producenti Pero Mihojević i Vjekoslav Nježić (Širola). Izdanje dakako prate fotografije, tekstovi o skladateljima i djelima te biografije izvođača (na hrvatskom i engleskom jeziku), a za izgled je zaslužan tim G. A. D. Produkcije s kojim HRT bilježi dugogodišnju uspješnu suradnju:
„S posebnim zadovoljstvom želimo istaknuti naše sudjelovanje u projektu objavljivanja albuma Povijesni koncert 1916. kao potvrde naše, sada već višegodišnje uspješne suradnje, tijekom koje je izašao niz zapaženih, nagrađivanih i hvaljenih diskografskih izdanja. Uvijek smo se dobro osjećali u projektima koji nadilaze razinu prosječnih radnih zadataka“, rekao je direktor G.A.D. Produkcije, Vedran Galić.
CD je dosupan za kupnju putem obrasca OVDJE.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!