Simfonijski orkestar HRT-a u svečanoj posveti Dori Pejačević
05.03.2023.
13:20
Autor: HRT
PODIJELI
Simfonijski orkestar HRT-a
Foto: Tomislav Jagar / KDVL
Zagreb, 5. ožujka 2023. – Hrvatska radiotelevizija bila je dio sinoćnjeg koncerta u ciklusu Lisinski subotom kojim se, kao i nizom drugih događaja, u proteklih pet dana obilježila stota obljetnica smrti skladateljice Dore Pejačević. Naime, koncert je bio dio festivala koji se održao od 1. do 5. ožujka s ciljem upoznavanja šire publike s ostavštinom Dore Pejačević, fascinantne skladateljice i intelektualke, izuzetno znatiželjne i senzibilne umjetnice, aristokratkinje koja, kako nam otkrivaju njezina pisma, nije mogla zamisliti život bez rada. Nije slučajno da je 5. ožujka izabran za zaključak festivala – upravo na taj dan 1923., Dora Pejačević je preminula u 38. godini od posljedica komplikacija nakon poroda.
U povijesti hrvatske glazbe Dori Pejačević pripada iznimno važno mjesto među usmjerenjima hrvatske glazbene moderne, razdoblja koje je našoj sredini donijelo skladatelje školovane u europskim središtima i opuse koji su bili odraz tadašnjih zbivanja na europskoj glazbenoj sceni. Ne začuđuje stoga da i vodeći svjetski orkestri otkrivaju stvaralaštvo Dore Pejačević; samo u protekle dvije godine njezinu Simfoniju u fis-molu izvodili su Simfonijski orkestar BBC-a u Londonu, Orkestar Gewandhausa u Leipzigu, Nacionalni simfonijski orkestar Radio Katowica u Katowicama i Varšavi, Simfonijski orkestar Frankfurtskog radija, a dakako ponovno ju je izvodio i Simfonijski orkestar HRT-a, 26. siječnja ove godine pod vodstvom Ivana Repušića.
Sinoć se, zahvaljujući organizatorskom udruživanju dviju institucija, Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog i Hrvatske radiotelevizije, Simfonijski orkestar HRT-a pod ravnanjem svojega šefa dirigenta, maestra Pascala Rophéa, pridružio četirima vrsnim glazbenicima, priznatim interpretima opusa Dore Pejačević - pijanistici Martini Filjak, violončelistici Moniki Leskovar, violinistu Andreju Bielowu i mezzosopranistici Martini Mikelić - kako bi nas proveli kroz bogatstvo opusa Dore Pejačević – od minijatura i popijevki za glas i klavir, preko Trija za violinu, violončelo i klavir u C-duru, op. 29 (u prvome dijelu programa) do orkestralnih skladbi kojima je bio posvećen drugi dio koncerta. Posebnu, intimnu dimenziju glazbi podarili su ulomci pisma Dore Pejačević suprugu Ottomaru Lumbeu, u interpretaciji Zrinke Cvitešić, naše priznate glumice koja je i sama, još od srednjoškolskih dana, vezana uz Dorinu klavirsku glazbu.
Izabrane orkestralne skladbe – Uvertiru za veliki orkestar u d-molu, op. 49, Pjesme za glas i orkestar (Verwandlung i Liebeslied) uz Martinu Mikelić te Koncertantnu fantaziju za klavir i orkestar u d-molu, op. 48, uz Martinu Filjak (s kojom je Simfonijski orkestar HRT-a već snimio Dorin Koncert za klavir i orkestar, uvršten na album Povijesni koncert 1916.: stoljeće poslije) – upotpunila je i jedna nova, nastala na narudžbu HRT-a upravo za ovu prigodu. Riječ je o multimedijalnom djelu mlade skladateljice Helene Skljarov naslovljenom Portret Dore P. Koristeći se citatima iz djela koja smo čuli na programu – Trija, Uvertire i Koncertantne fantazije - skladateljica inovativnim postupcima, među kojima je i stapanje likovnosti i glazbe, reinterpretira Dorin rukopis. Tako se pred očima publike, prateći tijek glazbe, crno-bijeli portret Dore Pejačević 'oslikao' bojama. „Budući da se koristim tom inovacijom da su primarne boje dobivene iz Dorinih skladbi, na neki način boje kojima se postupno boji njezin portret zapravo su – njezine. Portret Dore Pejačević nastaje njezinim vlastitim skladbama“, zapisala je Helena Skljarov.